2024 május 06

Megbüntették a bűnös bankokat – Lesz díjvisszafizetés

Az MNB elkötelezett a pénzügyi fogyasztóvédelmi feladatok következetes és maradéktalan ellátásában, a fogyasztókat megillető jogok határozott képviseletében, szükség esetén azok kikényszerítésében. Ezen tevékenysége keretében számos pénzintézettel szemben folytat fogyasztóvédelmi vizsgálatot – áll a témában kiadott közleményben.

Feltárt jogsértések

A jegybank – a 2012. január 1. és 2013. december 31. között megjelent hirdetményekre vonatkozó – vizsgálatai során az eddig lezárult eljárásokban az alábbi jogszabálysértéseket tárta fel az ellenőrzött pénzügyi szervezeteknél:

1) hiányzott a díjmódosításra lehetőséget adó, meghirdetett ok-lista az üzletszabályzatban vagy az általános szerződési feltételekben;

2) a kedvezőtlen szerződésmódosítást annak hatályba lépése előtt kevesebb, mint két hónappal hirdették meg;

3) a kedvezőtlen szerződésmódosítás hatályba lépése előtt két hónappal nem tájékoztatták a fogyasztókat ingyenes felmondási jogukról;

4) elmulasztották közölni az ügyfelekkel a díjmódosítás okát;

5) az egyoldalú kedvezőtlen szerződésmódosítás új díjfajta bevezetésével történt;

6) korábbi „díjmentes, ingyenes, 0 forintos” tranzakciót tettek fizetendővé, ami szintén új díj bevezetését jelenti;

7) megváltoztatták a díjszámítás módját.

Bírság és díjvisszatérítés

Az MNB egyelőre 35 pénzügyi szervezet esetében hozta meg döntését. Mind a 35 szervezet esetében talált jogsértést a vizsgálat.

A feltárt jogsértések nyomán a PST az érintett hitelintézetnek megtiltotta a jogsértő magatartás folytatását, s összességében közel 1,2 milliárd forint fogyasztóvédelmi bírságot szabott ki.

A jegybank 33 szolgáltatót arra is kötelezett, hogy 2014. április 30-ig térítsék vissza a jogsértéssel elvont díjakat a fogyasztóik számára. Az intézkedés teljesítéséről utóbbiaknak május 15-ig be kell számolni az MNB részére.

100 millió volt a kiróható maximum

A jegybank a bírságok összegének megállapítása során figyelembe vette a jogsértés súlyát, fogyasztókra gyakorolt hatását, gyakoriságát, a jogsértő díjak és tranzakciók számát, illetve az azokkal sújtott fogyasztói kör nagyságát is.

nbuntetesAz MNB valamennyi érintett pénzügyi szolgáltató esetében egységes szempontok szerint arányos bírságtételeket határozott meg. Egyes szolgáltatóknál a maximális – e tényállásoknál legfeljebb 100 millió forintnyi – fogyasztóvédelmi bírsághoz közeli összeg kiszabását tartotta indokoltnak, mivel esetükben a jogsértés ügyfeleik széles körét érintette.

Ezért volt szigorú a jegybank

A kimagasló összegű bírságok kiszabására, valamint a határozott, általános megelőző hatású intézkedésekre azért volt szükség, mert a vizsgálat alapján az MNB azt állapította meg, hogy a szektorban elterjedt ez az ügyfelek számára hátrányos gyakorlat, hiszen az MNB mind a 35 lezárt ügyben jogszabálysértést tárt fel. A megelőző szerep azért is különösen fontos, mert a pénzforgalmi szervezetek szolgáltatásaik nyújtása során jelentős gazdasági, társadalmi funkciót töltenek be: a fogyasztók széles körét szolgálják ki, akik pénzforgalmi szolgáltatásaikat rendszeresen igénybe veszik.

A jegybank folytatja a többi pénzügyi szolgáltató ellenőrzését a 2012. január 1-től meghirdetett pénzforgalmi hirdetményeikre, illetve az azok nyomán ténylegesen életbe léptetett díjakra vonatkozóan – áll a közleményben.