2024 április 27

Most ezzel mihez kezdjek? A félresikerült ajándékozás története

Bár nem lehet eléggé kihangsúlyozni, hogy a karácsony nem az ajándékozásról szól, mégis évről évre meglepjük egymást, legalább a közeli hozzátartozók körében. Egyre inkább bevett szokás, hogy a családtagok megbeszélik egymással, ki mire vágyik, így elkerülhető a csalódás.

Ha azonban ragaszkodunk ahhoz, hogy meglepetés legyen az ajándékcsomag tartalma, sajnos előfordulhat, hogy mellényúlunk.

Könnyű, mint az egyszeregy

Biztosan sokan jártunk már úgy, hogy olyan terméket vásároltunk, amelyről otthon kiderült, hogy nem megfelelő: a turmixgép 2 nap után beadta a kulcsot, a porszívó 5 percenként lefulladt, a vízforraló be sem kapcsolt, a próba nélkül elhozott “szerelem első látásra” ruha pedig végül kicsi vagy nagy lett ránk.

[extracode type=”ad” id=”in_post”]

Ilyenkor nem nagyon pánikol be az ember: előkeresi a blokkot vagy a jótállási jegyet, és már megy is a boltba kicseréltetni vagy visszaigényelni a vételárat.

A probléma ott kezdődik, ha nem találjuk a vásárlást igazoló papírokat, vagy, ami még kellemetlenebb lehet, ha ajándékba kaptuk a szóban forgó terméket.

Kínos párbeszéd

Általában nem szívesen mondjuk meg, hogy nem tetszik nekünk, amit kaptunk, illetve a blokkot sem szívesen mellékeljük az ajándékhoz, hiszen nem szeretjük felfedni, mennyibe került a meglepetést. Néhány esetben ez mégis elkerülhetetlen.

Ha nem jó a méret vagy nem működik az elektronikai eszköz, jó megoldás lehet, ha szólunk az ajándékozónak, aki eljön a kifogásolt termékért és kicserélteti. Fontos azonban tudni, hogy egy tökéletes állapotban lévő árucikket nem köteles kicserélni a kereskedő, csak azért, mert nem tetszik a színe. Ha az üzletben van próbafülke, még a méretcserét is megtagadhatják, hiába volt meglepetés a ruhanemű.

A boltok egyénileg dönthetnek arról, hogy mit és milyen esetekben cserélnek, illetve minek és mikor térítik vissza az árát. Erről érdemes már a vásárlás pillanatában tájékozódni.

Hibás, vagy csak nem tetszik?

A hibás terméket – ha az adott árucikk a kötelező jótállásos kategóriába tartozik – a vásárlástól számított 3 munkanapon belül bejelentett panasz esetén köteles kicserélni a kereskedő, még akkor is, ha a javítás olcsóbb lenne a vállalkozásnak, mint a csere költsége. A 3 napon túl már dönthet a javíttatás mellett a cég, ebben az esetben viszont a szerelés időtartamával meg kell hosszabbítani a jótállási időt.

A jótállás időtartama a legtöbb esetben egy év, cipő esetében viszont 2 év. Ha a lábbelire a vásárlást követő hat hónapon belül érkezik panasz, a forgalmazónak kell bizonyítania, hogy a hiba nem gyártási eredeű. Ha az első fél év után kifogásoljuk a terméket, már nekünk kell érvelnünk amellett, hogy rendeltetésszerű használat mellett ment tönkre ilyen hamar a cipő. Ilyenkor a legtöbb esetben cserével vagy levásárlással oldják meg a problémát.

A szavatossági jogok a leértékelt termékeknél is érvényesíthető, kivéve akkor, ha az eladó külön felhívta a figyelmünket az áru hibájára. Műszaki cikkek esetében pedig még a kipróbálás előtt érdemes gondosan áttanulmányozni a termékismertetőt, hiszen ha nem rendeltetésszerűen használtuk, zárlatos aljzatba dugtuk vagy átalakítottuk, elveszthetjük az eszközre vonatkozó jótállást.

Ha viszont a terméket nem üzletben, hanem például online vagy termékbemutatón vásároltuk, a termék kézhezvételétől számított 14 napon belül indoklás nélkül elállhatunk a szerződéstől, akkor is, ha a termék hibátlan.

Ha nincs meg a blokk

Az egyes tartós fogyasztási cikkekre vonatkozó kötelező jótállásról szóló rendelet alapján a jótállási igényt kizárólag a jótállási jeggyel érvényesíthetük. A számla egyidejű bemutatása azonban nem követelhető meg, tehát ilyenkor nem okoz problémát, ha nem találjuk, nem tartottuk meg vagy meg sem kaptuk a blokkot. A jótállás időtartama egyébként a legtöbb esetben egy év.

Ha a termékre nem vonatkozik jótállás, akkor viszont valamilyen módon muszáj igazolnunk a vásárlást. Jó megoldás, ha az ajándékozó lefotózza a blokkot és elküldi mekünk, ugyanis a másolt vagy szkennelt példányt is el kell fogadniuk a kereskedőknek, amennyiben jól látszik a bemutatott példányon az összes szükséges információ: a vásárlás kelte, tárgya, végösszege, és az eladóra vonatkozó adatok.

Ha kártyával fizették ki az ajándékot, a tranzakciós értesítő is kellően bizonyítja a vásárlás tényét. Ez alapján ugyanis az üzletben is elő tudják keresni az eredeti blokk másodpéldányát, így a csere vagy a pénzvisszafizetés is könnyebben dokumentálható a vevő és az eladó oldaláról egyaránt.

Ha azonban semmilyen módon nem tudjuk bizonyítani, hogy valóban ott és akkor vásárolták ezt a terméket, már csak az árus vagy az üzletvezető jóindulatán múlik, hogy kezelik-e a panaszunkat.

A B-terv

Az olyan üzletekben, drogériákban és műszaki boltokban, ahol árusítanak ajándékkártyát is, általában kérhetjük azt is, hogy egy ilyen kártyára vezessék át a kifogásolt termék vételárát. 

Így a pénz arra költhető, amire az ajándékozottnak valóban szüksége van, ráadásut követően még legalább 1, de akár 5 évig is felhasználhatjuk a kártyán található összeget.

Hogy jövőre könnyebb legyen: ezekkel az ajándékokkal nem lehet tévedni
Az évek során kialakultak valamiféle trendek az ajándékozás területén, amelyekből leszűrhetjük, melyek a leggyakrabban vásárolt termékek ebben az időszakban. Jöjjenek hát az elmúlt évek slágertermékei!