2024 május 03

A Lego a játékvilág ura – Mutatjuk, hogy miért!

A meglepetésszerű siker oka elsősorban az idén megjelent Lego-film (A Lego-kaland), amely eddig 468 millió dollárt hozott világszerte, és ami még fontosabb, arra ösztönözte a gyerekeket, hogy inkább Lego játékokat kérjenek a szüleiktől.

A Lego sikere azonban annak is köszönhető, hogy a nagy amerikai márkáknak nem sikerült túl jó eredménnyel teljesíteniük az elmúlt éveket. A Mattel már két éve küszködik a hanyatló Barbie eladásokkal, a Hasbro pedig bár visszajött némileg a Transformers és a My Pretty Ponies értékesítésekkel, a társasjáték fronton lehangoló eredményeket tudhat magáénak – írja a Bloomberg.

A profitok királya

Bár a jelenlegi trónfosztás nagy lépés, a Lego nyereség tekintetében már 3 éve lekörözte a két nagy versenytársát. Lényegében egy termékkel, és számos új gyárral világszerte, a Legonak sikerült a játékipar egyik legszilárdabb vállalati modelljét kiépítenie – amely valószínűleg minden iparágban megállná a helyét. A vállalat profit marginja az elmúlt 4 év mindegyikében 20 százalék felett volt, az idei év első felében pedig elérte 24 százalékot.

Ugyanebben az időszakban a Hasbro profit marginja 9 százalékról 4 százalékra esett, míg a Mattelnél 10 százalékról az alig mérhető szintre csökkent.

Egyedül a pályán

legoA Lego másik nagy helyzeti előnye, hogy termékeinek nincs túl sok közvetlen versenytársa a piacon. Ha egy kislány például játék babát szeretne, akkor rengeteg helyről választhat, míg az építőkockák területén sokkal korlátozottabb a kínálat. Emellett az is beépül a Lego árazásába, hogy egy kisgyereknek jelentős költségekkel jár más, hasonló típusú játékra átállnia.

Felmerül a kérdés, hogy a 3D nyomtatás a jövőben mennyire hathat negatívan a Lego üzleti modelljére, de ez egyrészt még kevéssé aktuális, másrészt a Legonak megvan a maga 3D nyomtatási szabadalma. Mindeközben 2017-ben jön az újabb Lego-film, a dán társaság pedig magabiztosan és nagy reményekkel várhatja a jövőt.