2024 április 26

Karácsonyi költekezés miatt borulhat a január

Szeretünk ajándékozni, de jellemzően nem hitelből

A 2017 novemberében készített Európai Fogyasztói Fizetési Jelentéséből kiderült, hogy a magyarok közel 40 százaléka úgy érzi, többet költ karácsonyi ajándékokra, mint megengedhetné magának. Nem magyar sajátosság ez, hasonló tendencia figyelhető meg a többi vizsgált európai országban is.

[extracode type=”ad” id=”in_post_trendextra” data=”117″]

Jellemzően nem kölcsönből vásárolják meg a magyarok az ajándékokat – ebben sem térnek el a magyar válaszadók az európaiaktól. Hazánkban és a kontinens más országaiban is csak nagyjából minden ötödik válaszadó jelezte, hogy néha hitelt kell felvennie azért, hogy meg tudja venni a kinézett termékeket.

A karácsonyi időszak megterheli a családok pénztárcáját, ennek hatása pedig januárban érződik – derül ki a reprezentatív kutatásból.

Az adatok szerint a magyarok közel fele szerint pénzügyi szempontból az év legmegterhelőbb időszaka az első hónap. A válaszok együtt mozognak az életkorral: a 18-24 évesek 30 százaléka vélekedik így, az 50 évnél idősebb korosztályból azonban minden második ember.

[extracode type=”ad” id=”in_post”]

„Szeretünk ajándékozni, és alapvetően semmi baj nincs azzal, ha néha ehhez kölcsönt is igénybe veszünk. Tudatosnak kell azonban maradnunk, hiszen csak így biztosíthatjuk, hogy a családi kassza stabil maradjon januárban is. Ez a kutatásunk legfontosabb üzenete, hiszen megfontoltság nélkül könnyen végzetesen túlköltekezhetünk” – hangsúlyozta Kis Annamária, az Intrum Justitia üzletfejlesztési és értékesítési igazgatója.

Egyre többet vásárolunk online

Egyre többet vásárolnak a magyarok az interneten: a megkérdezettek több mint fele állította, hogy az egy évvel korábbi időszakhoz képest ma már nagyobb részben webes felületen keresztül intézi költéseit.

Az online vásárlás lehetősége a kiskereskedelmi forgalmat is felfelé hajtja, hiszen a hazai válaszadók harmada szerint többet vásárol az internetes kereskedés egyszerűsége miatt.

Ugyanakkor szintén minden magyar harmadik fogyasztó úgy érzi, a közösségi média nyomásgyakorlása miatt többet vásárol, mint amire szüksége lenne. A magyar adat nem számít kiugrónak az európai országok között, sőt, átlag alatt van. A többi visegrádi országban a válaszadók több mint fele látja így, míg Romániában a válaszadók majdnem kétharmada.

Az Intrum Justitia, Európa vezető követeléskezelő vállalatcsoportja évente elkészíti Európai Fogyasztói Fizetési Jelentését. Az idei kutatásban 24 országból 24 401 európai – köztük 1006 magyar – állampolgár vett részt.