2024 május 14

Rakétákkal lőttek a kalózok – Drake és Jack Sparrow kispályások ehhez képest

Január és március között világszerte 33 kereskedelmi hajó került kalózok célkeresztjébe. A Német Hajósok Szövetsége aggasztó fejleményről számolt be, és védelmet is kért a német haditengerészettől.

Tény világóceánokon utazás egyre kockázatosabb a teherhajók és legénységeik számára: a Német Hajótulajdonosok Szövetsége (VDR) a kereskedelmi hajók elleni kalóztámadások aggasztó növekedésére figyelmeztetatett a minap. A kalóztámadások elszenvedői bazámoltak a többi között arról, előfordult, hogy rakétákkal lőtték őket. Volt, aki megjegyezte: Francis Drake és Jack Sparrow kispályások a mai tengeri haramiákhoz képest.

Kalóztámadások és fegyveres rablások

A Nemzetközi Tengerészeti Iroda és a Nemzetközi Kereskedelmi Kamara adataira hivatkozva a német szövetség közölte, hogy az idei első három hónapban mintegy 20 százalékkal nőtt a tengeren elkövetett kalóztámadások és fegyveres rablások száma az előző év azonos időszakához képest. 33 támadás és rablás történt – hattal több, mint az előző évben. Leginkább indiai hajókat támadtak meg, ezt követik a német zászló alatt hajózók.

„Aggodalommal figyeljük ezt a fejleményt” – szögezete le Martin Kröger, a VDR ügyvezető igazgatója. A hajók és a tengerészek biztonságát garantálni kell. Csak így biztosítható a nemzetközi kereskedelem zavartalan áramlása. A világszerte tapasztalható számos kritikus biztonsági helyzet jelenleg óriási kihívás elé állítja a hajózást. Veszélyes a Vörös-tenger, a Fekete-tenger nagy része és az Indo-Csendes-óceán környezete is.

Információk szerint a 33 kalóztámadásból hét a Bangladeshez közeli vizeken, hat Indonézia közelében, öt-öt Szomália és a Szingapúri-szoros négy Angola közelében történt. 24 hajóra fel is jutottak a kalózok, hatot megtámadtak, kettőt eltérítettek, egyet pedig lőttek. A legénységek összesen 35 tagját ejtették túszul, kilencet elraboltak.

Korlátozottak a védelmi lehetőségek

A VDR információi szerint korlátozottak azok a védelmi lehetőségek, amelyeket a hajózási társaságok tehetnek kereskedelmi hajóik és legénységeik számára.(dpa, AFX, Spiegel)