2024 május 27

Mégis jó a recesszió valamire

Farkas Iván – aki Nyitra megye képviselőjeként 2008-ban elsőként állt elő a híd megépítésének javaslatával – a beruházás kivitelezését biztosító partnerszerződés megszületésének körülményeit ismertető sajtótájékoztatón beszélt erről csütörtökön Pozsonyban.

Az eredeti tervek szerint szlovák-magyar államközi megegyezés alapján, jórészt EU-forrásokból három hídnak kellett volna megépülnie az Ipolyon. Az építési tervet árvíz- és környezetvédelmi megfontolások miatt azonban át kellett dolgozni, emiatt a kivitelezési költségek növekedésével kellett számolni. Az építés céljára elnyert 10 millió eurós EU-támogatás így már nem bizonyult elegendőnek mindhárom híd kivitelezésére, ezért az a döntés született, hogy a megpályázott pénzből a Helembát Ipolydamásddal összekötő – 11,7 millió euró kivitelezési költségű – híd készüljön el.

A többletköltségeket a Nyitra megyei önkormányzat és a magyar fél megegyezése szerint egy partnerszerződés alapján a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. vállalja. Ezt a – készülőben lévő – partnerszerződést december harmadikán esedékes testületi ülésén kellene jóváhagynia Nyitra megye önkormányzatának.

Farkas Iván szerint a magyarországi partner ajánlatának köszönhetően megnőtt az esélye, hogy a híd építése valóban megkezdődhet, ugyanakkor úgy vélte, hogy a nyitrai önkormányzat teljesíthetetlen feltételek megfogalmazásával akadályokat gördített a megegyezés elé. Az igazi biztosíték az lenne, ha a két ország miniszterelnökei „ráhatnának” a partnerszerződést megkötő felekre – jegyezte meg Farkas Iván.

Amennyiben a nyitrai önkormányzat decemberi testületi ülésén jóváhagyja a beruházás kivitelezéséről szóló partnerszerződés végső formáját, az építkezés jövőre kezdődhet meg. Az európai uniós támogatásokra vonatkozó szabályok szerint a híd építését legkésőbb a jövő év végéig kell elkezdeni, és 2015 végéig teljesen be kell fejezni.