2024 április 19

Az energetika és a szolgáltatások a jövő húzóágazatai

A régiós tanácsadó legfrissebb kutatása azonosítja a jövő húzóágazatait térségünk három országában, és rámutat arra, hogy a vezetők fő ösztönzői alapján a versenyelőny és az eredményesség nemcsak előre jelezhető, hanem fejleszthető is. A kutatás eredménye szerint ma Magyarországon az energetikában és a különböző üzleti szolgáltatásokban található meg a húzóágazattá váláshoz szükséges humán hajtóerő.

A vezetők személyisége elsősorban a vállalatok mindennapjaira hat, míg céljaik és fő ösztönzőik feltárása olyan, mint egy eredményességi előrejelzés. Mindezek alapján, az Assessment Systems International legfrissebb, régiónk három országára kiterjedő kutatása hazánkban az energetikát és a szolgáltatásokat azonosította a jövő húzóágazataiként – a vállalati vezetőket ugyanis ezeken a területeken ösztönzi legerősebben a siker és a profit, vagy éppen a folyamatos újítás lehetősége. A fejlesztési igény erőssége alapján a szolgáltatások kerültek a lista első helyére, így az informatika, a humán erőforrások, a marketing, a PR, az üzleti tanácsadás és a coaching területein a jövőben a magyar cégektől komoly eredményeket várhatunk.

„Már az előző kutatásunkból is kiderült: a teljesítményhez tartozó hatalom-, és profit-orientáltság a hazai vezetők körében kifejezetten magas” – mutat rá Fehér Zsolt, az Assessment Systems International szakértője. – „Az ágazati eredményeket összehasonlítva, a magyar vállalati vezetők céljai és értékeiből kiindulva, hosszú távon egyértelműen az energetikában látjuk a legkomolyabb, eddig részben kiaknázatlan lehetőségeket.”

Ország

Húzóágazatok

teljesítmény alapján

Húzóágazatok

fejlesztés alapján

Magyarország

energetika, gyógyszeripar

szolgáltatás, pénzügy

Cseh Köztársaság

távközlés, energia

távközlés, gyógyszeripar

Szlovákia

Kiskereskedelem, pénzügy

gyógyszeripar, pénzügy

Fő ösztönzők

hatalom és profit:

siker, növekedés, eredményesség, irányítás

esztétika és tudomány:

fejlődés, újítás, üzleti érzék

Személyiségüket tekintve, az energetikában és a gyógyszeriparban tevékenykedő vezetők rendszerezettsége és kockázatkerülése átlagon felüli, csakúgy, mint stratégiai gondolkodásuk, elemzőkészségük és nyitottságuk. A különböző szakmai szolgáltatásokban dolgozók szintén átlagon felüli stratégaként, nyitott, elemzői gondolkodással igyekeznek elérni céljaikat, többi jellemzőjük azonban teljesen megfelel a népesség átlagának.

Szomorú tény, hogy a gyártás és gépipar területén, illetve a pénzügyi szektorban a vezetők több fontos kategóriában is átlag alatti értékeket mutattak: kevésbé magabiztosak, emberorientáltak, stratégiai fókuszúak, egyben kevésbé ötletesek, mint az említett kulcsszektorok képviselői. Szintén le kell vonnunk a tanulságot abból, hogy a vezetők teljesítmény iránti belső igénye a gyártás és gépipar területén a legalacsonyabb. Az pedig már inkább sokkoló, hogy az üzleti érzéket is magába foglaló fejlesztési késztetés terén a kiskereskedelem került a sor legvégére.

Fehér Zsolt szerint Csehország és Szlovákia számára szerencsés helyzetet teremt, hogy a két fő ösztönző tényező alapján külön azonosított kulcsiparágaik között átfedés van; ez az átlagosnál komolyabb növekedési potenciált jelez távközlési, illetve pénzügyi területen. De Magyarország sem marad régiós előny nélkül: a teljesítményre összpontosító vállalatok és a fejlesztést előtérbe helyező szolgáltató partnerek vezetőinek együttműködése mind a cégek, mind a makrogazdaság eredményeit képesek új szintre emelni.