2024 szeptember 01

Tuti nyerő kombináció: Petrol

Ám a Mol számára épp a benzinkúthálózat lehet vonzó. Ez jelentősen növelné a már meglévő finomítók kihasználtságát. A Petrol egyszerűbb olajipari vállalatnak számít, hiszen olajfinomítóval és szénhidrogén-termeléssel nem rendelkezik, alapvetően energiakereskedelemmel és disztribúcióval foglalkozik – mondta Kuti Ákos, az Equilor vezető elemzője. Hozzátéve: a Mol tekintetében épp ez lenne a nyerő kombináció, mert a meglévő finomítói eszközök magasabb kihasználtságát szolgálná, ha a Petrol 450 kutat meghaladó töltőállomás-hálózatát szinte kizárólag a Mol-csoport látná el üzemanyaggal (a Molnak egyébként összesen kb. 1630 töltőállomása van). Szlovén lapértesülések szerint a Mol érdeklődik a helyi olajtársaság, a Petrol eladósorban lévő 26 százalékos pakettje iránt. A Petrol a Molnál

Mint mondta, a Petrol tulajdonosi struktúrája töredezett, nagytulajdonos nincs, ezért értéket az képviselne, ha többségi tulajdonossá válna a Mol a szlovén társaságban és/vagy megszerezné az irányítási jogokat (amint azt az INA-ban is tette). A Petrol elemzői lefedettsége szegényes, ám a nyilvános becslések alapján drágábbnak mondható, mint a Mol, ráadásul jelentős adóssághegyet is görget maga előtt a szomszédos ország olajtársasága. Mindezek ellenére azonban bőven van arra lehetőség, hogy értékteremtő akvizíciót hajtson végre a Mol, ez azonban az esetleges vételártól függ majd.

A Petrol akvizíció illeszkedik a Mol stratégiájába, hiszen egy olyan, döntően energiakereskedő cégbe vásárolna bele a magyar olajtársaság, amely uralja a szlovén kőolajtermék piacot – vélekedett Vágó Attila, a Concorde vezető elemzője, mondván, földrajzilag a Petrol hálózat a Mol finomítóinak akciórádiuszán belül helyezkedik el, ami lehetőséget teremt a szinergiák kiaknázására a downstream szegmensben. Észre kell venni, hogy a két cég mérete, árbevétele nagyságrendileg eltér egymástól.  A Petrol piaci kapitalizációja 451 millió euró, míg a Molé 6,7 milliárd euró.

Mint mondta, a Petrol 10-es P/E-vel és 8,7 EV/EBITDA-val forog, míg a Mol azonos mutatói rendre: 9 és 5,6. Más szóval, az EV/EBITDA alapú árazást tekintve, a Petrol részvények most nem tekinthetők olcsónak, ugyanakkor azt is figyelembe kell venni, hogy a Mol valószínűleg a vállalatirányítás ellenőrzésére törekszik, hiszen ez adhat értelmet a kisebbségi részesedés megszerzésének. Ráadásul a Molnak nem okoz gondot a Petrol jelenlegi piaci kapitalizációja alapján becsült, nagyságrendileg 117 millió eurós vételár kifizetése.