2025 április 22

Táncol a piacon a kínai CATL – Magyarországra is befut a Naxtra?

Kínai CATL új márkát dobott piacra, a Naxtra-t. A közlés szerint decemberben indul tömeggyártás. Az elektromos autókhoz szükséges gyorstöltő akkumulátorának második generációjáról van szó.

A CATL az első nagy autóakkumulátor-gyártó, amely 2021-ben nátrium-ion akkumulátort dobott piacra. A többi akkumulátor-anyagtól eltérően a nátrium olcsó és bőséges, és a kémia képes csökkenteni a tűzveszélyt az elektromos járművekben, állítják a szakértők.

Új nátrium-ion akkumulátor

A Naxtra márkanév alatt az első gyártmány új nátrium-ion akkumulátor lesz. Energiasűrűsége 175 wattóra/kg, ami közel megegyezik az elektromos járművekben és hálózati energiatároló rendszerekben népszerű lítium-vas-foszfát (LFP) akkumulátorokkal. A technológia és az ellátási lánc fejlődésével a nátrium-ion akkumulátorok költségelőnyben lehetnek a lítium-ion akkumulátorokkal szemben – nyilatkozta Ouyang Chuying, a CATL kutatás-fejlesztési részlegének társelnöke – idéztet a vezetőt a Reuters hírügynökség.

A CATL milliárdos alapítója, Robin Zeng elmondta, úgy látja, hogy a nátrium-ion akkumulátorok potenciálisan felválthatják az LFP akkumulátorok piacának felét, amelyet a CATL jelenleg ural. A Naxtra mellett a CATL piacra dobta Shenxing gyorstöltő akkumulátorának második generációját is. Elmondása szerint ötperces töltéssel 520 km-es hatótávolságot tesz lehetővé, és hideg időben 15 perc alatt 0%-ról 80%-os töltöttséget ér el.

Idén több mint 67 új elektromos járműmodellt hajtanak majd meg Shenxing akkumulátorral – mondta Gao Huan, a CATL technológiai igazgatója egy sanghaji rendezvényen. Anélkül, hogy pontosította volna, hányat szerelnének fel az első vagy a második generációs változattal. Gao szerint több mint 18,32 millió CATL akkumulátorral felszerelt autó fut világszerte több mint 66 országban.

18,32 millió akkumulátor 66 országban

A CATL egy új rendszert is elindított az akkumulátorcsomagok párosítására. Hasonlóan az utasszállító repülőgépek kétmotoros rendszeréhez, amely a vállalat szerint javítja az elektromos járművek biztonságát. A múlt hónapban a CATL 15%-os nettó profitnövekedésről számolt be 2024-ben. Ez a hat év leglassabb üteme, mivel a kínai elektromos járművek piacán elhúzódó árháború nyomást gyakorolt ​​a kínai elektromos járművek akkumulátor-óriására is.