2024 március 29

Új utastájékoztató rendszer Szabolcsban

Lövei Tamás, a cég személyforgalmi igazgatója a projekt csütörtöki, nyíregyházi sajtótájékoztatóján elmondta: a 443 millió forint értékű fejlesztéshez Brüsszel – pályázat alapján – 78,85 százalékos arányú támogatást, csaknem 348 millió forintot adott, így mindössze 95 millió forint saját forrásra volt szükség a beruházásnál. Az összegből számítógép alapú GPS technológiára épülő fedélzeti pénztárgéppel, utastájékoztató kijelzővel és hangos információközlővel, továbbá utasszámláló, valamint üzemanyagszint-mérő berendezéssel szerelték fel az autóbuszokat. Hat, a nyíregyházi, mátészalkai, kisvárdai, fehérgyarmati, vásárosnaményi és a nyírbátori autóbusz-pályaudvaron szintén kihelyeztek utastájékoztató kijelzőt, továbbá hat nyíregyházi helyközi megállóhelyet is elláttak információs eszközzel.

A fedélzeti számítógép segítségével a forgalomirányítók folyamatosan figyelemmel kísérhetik az autóbuszok közlekedését, és szükség esetén forgalomszervező intézkedéseket tehetnek. A gépkocsivezetőkkel ugyancsak adott a kapcsolat-teremtés azonnali lehetősége, és maguk az utasok is figyelemmel kísérhetik a járművek útját. Edöcsény András, a komplett rendszer kialakítását végző budapesti IQSIS Informatikai és Tanácsadó Zrt. projektigazgatója arról tájékoztatott, hogy több mint kétszáz szabolcsi autóbuszt láttak el a korszerű eszközökkel, amelyek az utasok pontos tájékoztatása mellett megkönnyítik a gépkocsivezetők jegy- és bérletkiadását, mentesítik őket a szóbeli információadástól, sőt segítséget adnak a hatékonyabb üzemanyag-felhasználáshoz is. Megjegyezte: amennyiben később kialakítják az autóbuszok közlekedésének központi irányító rendszerét Magyarországon, a szabolcsi eszközök azonnal illeszthetők lesznek az egész országot lefedő hálózathoz.

Huba Péter, a Szabolcs Volán Zrt. vezérigazgató-helyettese az MTI-nek kifejtette: a fejlesztés mérföldkő a társaság életében, hiszen a számítógépes rendszer lehetővé teszi a közösségi autóbusz-közlekedés igény szerinti szervezését, a járatok pontos, megbízható és gazdaságos közlekedtetését az évi 20 millió utast szállító helyközi járatokon. A sajtótájékoztatón kérdésre válaszolva a közlekedési vállalat munkatársai elmondták azt is, hogy a fejlesztéshez Nyíregyházán egy 394 millió forint összegű, 90 százalékos európai uniós támogatást elnyert önkormányzati projekt kapcsolódott volna, ezt azonban a helyhatóság a 10 százalékos önerő hiányában visszamondta. Így a nagyváros helyi járat-hálózatán elmarad 99 új megállóhely kialakítása, 49 váróhely építése és 14 rendbe rakása, három gyalog-átkelőhely létesítése, továbbá a forgalom-irányító és utasforgalmi épület korszerűsítése is.