2024 február 21

Bizakodóbb a fogyasztói hangulat az USA-ban

Novemberben javult a Conference Board amerikai gazdaságkutató intézet amerikai fogyasztói bizalmi mutatója.

A Conference Board kedden közölte, hogy a mutató novemberben 102,0 pontra erősödött az októberi 99,1 pontról. Az elemzői várakozások átlagában 101,0 pont szerepelt novemberre. A jelenlegi helyzetindex – ami a fogyasztók jelenlegi üzleti és munkaerőpiaci viszonyainak megítélése alapján készül – 138,2 pontra csökkent az októberi 138,6 pontról, míg a fogyasztók rövid távú jövedelmi, üzleti és munkaerőpiaci kilátásai alapján összeállított várakozások indexe 77,8 pontra emelkedett novemberben az októberi 72,7 pontról.

A várakozások indikátora immár az egymást követő harmadik hónapban állt a 80 pontos szint alatt. Ez gyakran recessziót jelez a következő évben. A fogyasztók recessziós félelmei némileg mérséklődtek, a megkérdezett fogyasztók mintegy kétharmada továbbra is úgy látja, hogy a következő 12 hónapban a recesszió „valamelyest valószínű” vagy „nagyon valószínű”, összhangban a Conference Board által előrejelzett, 2024 első felében várható rövid és enyhe gazdasági visszaeséssel – áll a Conference Board közleményében. Az amerikai fogyasztói bizalmi mutató novemberben javult, miután három egymást követő hónapban romlott.

A fogyasztói bizalom novemberi erősödése elsősorban az 55 éves vagy idősebb fogyasztók körében összpontosult. Ezzel szemben a 35-54 éves fogyasztók esetében némileg csökkent a bizalom. Novemberben minden vizsgált jövedelmi csoportban javult a fogyasztói bizalom. A felmérésbe bevontak válaszai alapján a fogyasztókat az emelkedő árak mellett a háborúk és konfliktusok, valamint a magas kamatlábak foglalkoztatták – nyilatkozta Dana Peterson, a Conference Board vezető közgazdásza. A kamatlábak emelkedésére vonatkozó várakozások novemberben mérséklődtek – ismertette a távirati iroda.