2024 április 19

Hány autón van még nyári abroncs decemberben?

„A nem reprezentatív kutatásunk célja az volt, hogy a téli átszerelési időszak után képet kapjunk az autósok abroncshasználati szokásairól, különösen a téli-nyári abroncsok arányára vonatkozóan” – ismertette Tiszay Árpád, az Abroncs Kereskedőház kereskedelmi vezetője. A felmérés során a vállalat munkatársai összesen csaknem 2000 gépjárművet – személyautót, mikrobuszt és kisteherautót – néztek át Budapest, Debrecen, Miskolc, Pécs, Székesfehérvár és Zalaegerszeg közterületein.

A felmért gépjárművek között 86 százalékos a téli gumi használati arány, amely jobbnak számít a korábbi évekhez képest. A vizsgált autók 2 százalékán négyévszakos, vagy kemény terepre tervezett off-road, 12 százalékukon pedig nyári abroncs van. A kisteherautók és mikrobuszok között az átlagosnál rosszabb ez az arány, 20 százalékuk még mindig nyári abroncsokon közlekedik.

Itt azt várnánk, hogy magasabb a téli abroncsok aránya, hiszen ezeket az autókat többségében napi szintű munkára használják tulajdonosaik. Nem lehet elégszer hangsúlyozni, hogy nyári gumival sokkal nagyobb féktávra van szükség, mint a téli esetében. Céges személyautóknál viszont döntő többségben, 90 százalék feletti arányban tapasztaltunk téli gumi használatot.

Javuló arány

Bár a 86 százalékos téli abroncs felszereltség nem tekinthető rossznak a korábbi évekhez képest, a szakemberek szerint az idetartozó téli gumik több mint 20 százaléka problémás, elöregedett és/vagy elkopott. Különösen az idősebb, valamint a frissebb rendszámmal rendelkező, vélelmezhetően külföldről behozott, szintén korosabb autók esetében figyelhető meg ez a tendencia.

[extracode type=”ad” id=”in_post”]

Az abroncsok oldalfalán megtalálható DOT jelzésből kiderül, hogy adott terméket melyik év hányadik hónapjában gyártották. A 10 év feletti életkorú abroncsok tapadási képessége és rugalmassága már annyira lecsökken, hogy nagy kockázatot jelentenek a közlekedésben.

Sokféle hibajelenséget lehet a téli abroncsok esetében. A leggyakoribb az abroncsok kopottsága, töredezettsége. A téli abroncsok 4 milliméteres profilmélység alatt már nem működnek megfelelően hóban és latyakban. Ez alatti értéken közlekedni pedig fokozottan balesetveszélyes.

Extrém esetek

A felmért gépjárművek 2 százalékán használnak tulajdonosaik négyévszakos abroncsokat, amely a sokat autózók számára kompromisszumos megoldás, de a szakértők szerint mindenképpen jobb, mint egy nyárival vagy elkopott télivel közlekedni a téli hónapokban. Az elemzett adatsorból kiderül: 20 nagyobb márka fedi le a magyar piac 75 százalékát. Összesen 86 különféle márka termékeivel találkoztak a szakértők.

A felmérésben előfordultak extrém esetek is: volt olyan külföldi autót, amelyen 3 különféle márkájú és állapotú nyári abroncs volt. Ez Magyarországon nem jelent szabálysértést, csak nagy közlekedésbiztonsági kockázatot. Ez a hanyagság egyébként Nagy-Britanniára jellemző Európában. De olyan kisteherautóval is közlekedik, amelyre négyféle márka van felszerelve, X-ben keresztben felrakva a téli-nyári abroncsai.

Területi megoszlás szerint a keleti és nyugati vidéki városokban a használati szokások nagyjából kiegyenlített képet mutatnak. A nyugati országrészben az osztrák határ közelsége miatt magasabb a téli abroncs arányt, Ausztriában ugyanis kötelező a téli gumi használata. Keleten is jobb az arány, mint a fővárosban. Budapesten belül nagy a szórás, itt előfordult olyan városrész, ahol 20 százalék feletti nyári gumi használat volt a személyautók között is.