A Boeing veszíthet a 737 MAX felülvizsgálatában
A Nemzeti Közlekedésbiztonsági Hivatal csütörtökön figyelmeztette a Boeinget, hogy elveszítheti státuszát, a 737 MAX légibalesetének vizsgálatában, miután megsértette a szabályokat azzal, hogy nem nyilvános információkat adott át a médiának és spekulált a lehetséges okokról.
Nyilatkozott az NTSB igazgatója
A Boeing vezérigazgatójának, Dave Calhounnak csütörtökön késő este küldött levélben Timothy LeBaron, az NTSB Repülésbiztonsági Hivatalának igazgatója azt mondta, hogy egy vezető megjegyzései a héten egy gyárlátogatás során, amelyen több tucat újságíró vett részt, „nem nyilvános vizsgálati információkat tett közzé, és megalapozatlan spekulációkat tett a január 5-i ajtódugó-robbanás lehetséges okairól”.
LeBaron elmondta, hogy az NTSB fontolóra vette a Boeingnek a vizsgálatban való részvétele megszüntetését, és hozzátette, hogy további szabálysértések esetén a Boeing elveszítheti a részvételi státuszát, ami kizárná a vizsgálatban való részvételét.
„Az NTSB vizsgálataira vonatkozó szövetségi előírások és szabályok ilyen mértékű figyelmen kívül hagyása nem tolerálható” – írta LeBaron, megjegyezve, hogy a testület március 13-án figyelmeztette a Boeinget a vállalat korábbi megjegyzéseire.
Hozzátette, hogy Elizabeth Lund, a Boeing minőségügyi alelnöke által a médiának tett megjegyzések egy része „vagy pontatlan, vagy az NTSB számára ismeretlen” volt, míg másokat korábban nem hoztak nyilvánosságra.
A Boeing elutasította, hogy közvetlenül kommentálja a levelet, és egy korábbi bocsánatkérésre hivatkozott, amelyet azután tett közzé, hogy az NTSB közölte, hogy szankciókat szab ki a repülőgépgyártóra a médiának tett megjegyzések miatt.
Nem tehet fel kérdéseket a Boeing
Az NTSB közölte, hogy a Boeing a továbbiakban nem fogja látni a szonda során előállított információkat, amely az Alaska Airlines 737 MAX 9-es 737 MAX 9-es repülőgép négy hiányzó csavarral ellátott ajtódugójának levegőben történt felrobbanásával foglalkozott. A többi féllel ellentétben a Boeing mostantól nem teheti fel kérdéseit a többi résztvevőnek az augusztus 6-7-i meghallgatáson.
LeBaron elmondta, hogy az NTSB beidézi a Boeing tanúit, hogy jelenjenek meg a meghallgatáson, amelyen várhatóan Lund is részt vesz.
Az NTSB azt is közölte, hogy a Boeing közelmúltbeli magatartását az Igazságügyi Minisztérium elé fogja terjeszteni. Májusban a DOJ azt mondta, hogy a Boeing megsértette az ügyészekkel kötött 2021-es megállapodást, amely megvédte a büntetőjogi vádaktól a Szövetségi Légügyi Hatósággal való interakciók miatt a 2018-ban és 2019-ben történt MAX-szerencsétlenségeket megelőzően, amelyek 346 ember halálát okozták.
A Lunddal kapcsolatos ügytől függetlenül LeBaron azt mondta, hogy a Boeing főmérnöke, Howard McKenzie egy amerikai szenátusi meghallgatás során ebben a hónapban tiltott megjegyzéseket tett a Southwest Airlines „holland gurulás” incidenséről, amikor azt mondta, hogy az eseménynek „semmi köze a tervezéshez vagy a gyártáshoz”.
LeBaron azt mondta, hogy az NTSB „nem tett ilyen megállapítást, és a nyomozóink még nem zárták ki a tervezési vagy gyártási problémákat”. A Southwest nem kívánt nyilatkozni.
Az NTSB vizsgálja a Southwest 737 MAX repülőgépét, amely május 25-én az arizonai Phoenixből a kaliforniai Oaklandbe tartó útja során 34 000 láb magasságban „holland gurulás” történt. Az ilyen oldalirányú aszimmetrikus mozgásokat egy holland korcsolyázási technikáról nevezték el, és komoly biztonsági kockázatot jelenthetnek – közölte a Reuters.