Sötét mód ikon
2026 június 13
Szakértők: tudományosan megalapozatlan a vörös húsok rákkeltőhatásáról megjelent tanulmány

Szakértők: tudományosan megalapozatlan a vörös húsok rákkeltőhatásáról megjelent tanulmány

Lorászkó Gábor szakállatorvos, toxikológus, igazságügyi
szakértő és Gerencsér Ferenc, állatorvos, ügyvéd, természetvédelmi
szakmérnök MTI-hez eljuttatott közös közleménye kiemeli: az október
26-án a sajtóban megjelenttel szemben a tanulmány nem a WHO-tól
származik, hanem a Nemzetközi Rákkutató Ügynökség (International
Agency for Research on Cancer, IARC) dokumentuma.

Felidézték azt is, hogy három nappal később megjelent egy
mindössze hét mondatból álló, rendkívül visszafogott WHO-közlemény,
amelyben a szervezet elhatárolódott az IARC álláspontjától, és
ígéretet tett arra, hogy jövőre szakértőivel megvizsgáltatja a
kérdést.

A magyar szakértők szerint az IARC publikációja csak formailag
tudományos közlemény, nem mutat fel tudományos újdonságot, és a
hivatkozások közül egyesek alkalmatlanok alátámasztani a vonatkozó
megállapításokat.

Megjegyezték azt is, hogy az IARC tanulmánya elhallgatta a
fehér húsok vastagbél daganatokkal szembeni védő szerepét, amelyet
több, általuk is idézett tanulmány egyértelműen megfogalmazott.
Szerepel a közleményben olyan állítás, amelyben három emberi
kísérletre hivatkoznak, de az ehhez megadott szakcikk egy
állatkísérlet – mutatnak rá a szakértők.

„Tíz ország huszonkét szakértője írta a mindössze másfél
oldalas cikket egy nagyon magas publikációs értékű
szakfolyóiratban, ami igen gondos és hozzáértő lektorálással
szokott együtt járni, mégis található benne lényeges, értelemzavaró
hiba” – fogalmaztak. Hozzátették, az IARC illetékes vezetője által
is alacsonynak tartott kockázatról új tudományos eredmény
felfedezése nélkül lett világhír.

Kifejtik, hogy a cikk nem tudományos színvonalú, tudományosan
nem megalapozott és nem is gondos írás, de ártalmas, mert a
lakosság a WHO közismert tekintélyét látta a hír mögött, holott azt
a WHO-tól függetlenül működő intézmény egy munkacsoportja
készítette, és az elkészült véleményt még ők is csak kétharmad
arányban támogatták. Ez alapján objektív kijelentéssel egyértelműen
rákkeltőnek nevezni a feldolgozott húskészítményeket – legalábbis a
jelenleg elérhető adatok alapján – megalapozatlan a szakértők
szerint.

Iratkozz fel a hírlevelünkre!

Kapd meg a legújabb tőzsdei híreket, egyenesen az e-mail fiókodba.