2025 május 19

Remélni sem lehetett volna jobbat az UniCredittől

Előrelépett a rangsorban

A közlemény szerint a nemzetközi pénzügyi beszámolási standardok (IFRS) szerint készült konszolidált mérleg- és eredménykimutatás alapján a bank mérlegfőösszege 2015 végén történelmi csúcsra, 2710 milliárd forintra emelkedett, 21 százalékkal nőtt az előző évihez képest. A bővülés a – magyar számviteli szabályok szerint számolt mérlegfőösszeg alapú – piaci rangsorban a harmadikról a második helyre emelte a bankot.

Míg a szektort 2015-ben továbbra is adósságleépítés és alacsony hitelezési aktivitás jellemezte, addig az UniCredit az ügyfeleknek nyújtott hitelek nettó állományát közel 8 százalékkal, 1057 milliárd forintra növelte, elsősorban a vállalati hitelek erőteljes bővülésének köszönhetően – írták. A bank betétállománya 25 százalékkal 1505 milliárd forintra emelkedett a 2014-es 1208 milliárd forintról.

A bank bevételei alig maradtak el az egy évvel korábbi szinttől, mert a csökkenő kamatkörnyezet és a fair banki szabályozás okozta alacsonyabb kamatmarzsot az ügyfélállományok előző évinél magasabb szintje ellensúlyozta.

A leginkább költséghatékonyabb szereplők között

A közlemény szerint a díj- és jutalékeredmény növekedése elsősorban az értékpapír-tranzakciók számának és volumenének emelkedésből származott. A szektor átlagánál hagyományosan alacsonyabb és javuló nemteljesítőhitel-arány lehetővé tette a céltartalékképzés 9 százalékos csökkentését is.

[extracode type=”ad” id=”in_post_trendextra” data=”81″]

A hitel- és betétállomány változásának eredményeként az UniCredit hitel/betét mutatója 70 százalékra csökkent a 2014-es 81 százalékról. A költség/jövedelem mutató minimális növekedéssel 50,57 százalék lett, az egy évvel korábbi 49,30 százalék után, amivel a bank továbbra is a piac leginkább költséghatékony szereplői közé tartozik – írják.

Jól vették az akadályokat

Az UniCredit banki vállalkozásként és munkáltatóként összesen mintegy 43 milliárd forint adó- és illetékutalást teljesített az államnak a 2015-ös működése alapján. Patai Mihály elnök-vezérigazgató a közlemény szerint kiemelte: sikeresen teljesítették a fogyasztói kölcsönszerződések elszámolásából és forintosításából fakadó feladatokat, amelyek az év legnagyobb kihívását jelentették a teljes bankszektor számára. A digitális banki csatornák megerősítésére indított jelentős beruházásokkal, kiszolgálási modell továbbfejlesztésével – a megváltozott bankolási szokásokhoz és új ügyféligényekhez igazodva – pedig a jövő fenntartható fejlődését készítették elő – tette hozzá.