2024 április 19

Feszült a helyzet Franciaországban

Százezrek tiltakoznak

Csütörtökön, a március eleje óta nyolcadik alkalommal megtartott országos tiltakozónapon a szervezők szerint 300 ezren, a rendőrség szerint 153 ezren vonultak utcára, hogy követeljék a szerintük a munkavállalók kiszolgáltatottságát növelő reform visszavonását. A részvételi arány valamivel magasabb volt, mint a múlt heti tiltakozónapon, de elmaradt a március 31-i nagy megmozduláshoz képest.

A 174 felvonulás többsége a belügyminisztérium jelentése szerint békés volt, Párizsban és néhány nagyvárosban viszont incidensek törtek ki a tüntetők közé keveredő randalírozók és a rendőrök között. A rendőrök 77 embert állítottak elő, akik közül 15-en könnyebben megsérültek – közölte a belügyminisztérium.

[extracode type=”ad” id=”in_post_trendextra” data=”81″]

Egy ember egyelőre tisztázatlan körülmények között a párizsi körgyűrűn megsérült, amikor a rendőrök megakadályoztak a tüntetőket, hogy lezárják az utat. A közlemény szerint a feldühödött emberek rátámadtak a rendőrökre, akik a Párizs melletti Vincennes-ben egy házban bújtak el, amíg megérkezett az erősítés. Ezt követően összecsapások törtek ki, amelynek során a ház előtt egy tüntető súlyosan megsérült. A férfit jelenleg kórházban ápolják, a belügyminiszter felkérte a rendőrség felügyeleti szervét, hogy rendeljen el vizsgálatot az ügyben.

Nincs elég üzemanyag

Az energiaszektorban pénteken folytatódott az olajfinomítók sztrájkja, a rendőrség délelőtt a nyugat-franciaországi Donges-ban felszabadított egy újabb üzemanyag-raktárat a töltőállomások folyamatos ellátása érdekében.

A helyzet összességében javult az előző napokhoz képest, jelenleg a 12 ezer benzinkút húsz százalékénál vannak fennakadások az ellátásban, míg szerdán még a harmaduknál nem lehetett üzemanyagot kapni. Már sehol nem korlátozzák a fogyasztást, miután a francia olajipari unió (UFIP) úgy látja, hogy már kevesebben rohamozzák meg a kutakat mint az előző napokban. Az utakon azonban érzékelhetően kevesebb gépjármű közlekedik.

[extracode type=”ad” id=”in_post”]

Elsősorban regionális problémák mutatkoznak, pénteken a Párizs környéki Ile-de-France-ban és az Atlanti óceán partján húzódó Loire-Atlantique-ban volt a legnehezebb üzemanyaghoz jutni. Az okostelefonos alkalmazások szerint péntek reggel országszerte 1718 korábban teljesen kiürült kutat újratöltöttek.

Hollande nem tágít

A nyolc francia szakszervezet pénteken közös közleményben kérte a franciákat a tiltakozás kiszélesítésére. Június 14-re, a törvénytervezet szenátusi vitájának kezdetére már meghirdették a kilencedik országos tiltakozónapot is, egyetlen hatalmas nagygyűléssel Párizsban. Személyes találkozót is kértek Francois Hollande államfőtől, akit „makacssággal” vádolnak, s aki egyelőre nem reagált a levélre.

„Ki fogok tartani, mert úgy vélem, hogy ez egy jó reform és el kell fogadtatni (a parlamenttel)” – mondta Japánban a francia elnök.

Francois Hollande szerint a kormány a tiltakozási és sztrájkjogot tiszteletben tartja, de az az elsődleges dolga, hogy biztosítsa az üzemanyag-ellátást, a szabad közeledést és a gazdaság működését az országban.

Manuel Valls miniszterelnök csütörtökön először mutatott hajlandóságot arra, hogy engedjen a tüntetők követelésének: azt mondta, hogy elképzelhető a törvény szövegének módosítása. A törvény visszavonását ugyanakkor kizárta. A módosításokat illetően viszont ellentmondásosak a kormánytagok megszólalásai, s a francia sajtó elsősorban ezt a „kakofóniát” bírálja.

Mennyit kell dolgozni?

A reform legvitatottabb passzusa a munkaidő meghatározására vonatkozik. Franciaországban hivatalosan 35 órás a munkahét, de a munkavállalók a gyakorlatban többet dolgoznak, a 35 órán felül viszont túlórapénz jár vagy szabadnappal is kiváltható.

Ennek szabályozásában és részleteiben eddig ágazatonként állapodtak meg a munkáltatói képviseletek a szakszervezetekkel, a kormány ezt a lehetőséget most a vállalatok szintjére helyezné át, amit a két legradikálisabb szakszervezet, a CGT és az FO nem támogat.