
Óriási botrány a Shein körül, így vernek át a vásárlásnál – Az EU most közbelép
Az Európai Unió fogyasztóvédelmi hatóságai vizsgálatot indítottak a Shein ellen, miután több szervezet is panaszt nyújtott be a cég manipulatív vásárlásösztönző gyakorlatai miatt. A „sötét trükkökkel” nemcsak pénztárcánkat, de környezetünket is veszélyeztetik.

Manipulatív trükkökkel növeli a vásárlásokat a Shein?
A Tudatos Vásárlók Egyesülete és több európai fogyasztóvédelmi szervezet hivatalos panaszt nyújtott be a Shein ellen az Európai Bizottságnál. A vád szerint a Shein tudatosan használja az úgynevezett „sötét trükköket„, amelyek érzelmi nyomás alá helyezik a vásárlókat, így azok a tervezettnél sokkal többet költenek el a kínai webkereskedő oldalán – számolt be a panaszról a BEUC, az Európai Unió Fogyasztóvédelmi Szervezete.
2025 februárjában a Bizottság bejelentette hogy vizsgálja a SHEIN uniós fogyasztóvédelmi jogok megfelelő-e. Májusban pedig felszólította a kínai céget, hogy tartsa tiszteletben az uniós fogyasztóvédelmi jogot és az úgynevezett „sötét trükkök” alkalmazásának a kereskedési gyakorlatával.
Mik is azok a „sötét trükkök” amelyet a SHEIN használ?
A dark patternek vagyis sötét trükkök, olyan webdesign-elemek összessége, amelyek célja nem a felhasználói élmény javítása, hanem a vásárló manipulálása. A Shein például az alábbi trükkökkel próbálja a vásárlókat befolyásolni vagy érzelmeikre hatni és a vásárlásra ösztönözni:
- Végtelen görgetéssel tartja az oldalon a látogatót. Ezzel nemcsak a túlfogyasztásra ösztönzik a vásárlót, hanem túltermelésre is és a környezetet is terheli.
- Túlnyomórészt pozitív vásárlói ajánlások és értékeléseket tüntetnek fel, amelyek a vásárlók objektivitását befolyásolják.
- Időkorláttal látja el az ajánlatokat és visszaszámlálókkal sürgeti a döntést.
- Hamis készlethiány-jelzésekkel növeli a vásárlási kényszert, például: „már csak pár darab maradt”
- Túlnyomórészt pozitív értékeléseket jelenít meg, amelyek szintén befoylásolják a vásárló objektivitását
- Érzelmi manipulációt, például olyan felugró ablakokat, amelyek visszarángatják a látogatót, mikor éppen elhagyná az oldalt anélkül, hogy vásárolna. Mint például, „Most már jogosult vagy az akciókra! Biztos, hogy el akarsz menni?”
Túltermelés, túlfogyasztás és a környezet terhelése
A fast fashion egyik legsúlyosabb kritikája, hogy olcsó és gyors gyártásra épít, miközben a ruhák élettartama rendkívül rövid. A panaszban szereplő módszerek fokozzák a túlfogyasztást, ami közvetlenül növeli a textilhulladékot és a környezeti terhelést. Ez a modell ellentétes az EU fenntarthatósági céljaival.
Az EU döntése szerint egy hónapja van a Sheinnek
Az Európai Bizottság és a fogyasztóvédelmi hatóságok korábban már felszólították a céget, hogy hagyjon fel a manipulációval. A Sheinnek 30 napja van a válaszadásra és változtatásra. Ha nem módosítja marketinggyakorlatait, a vállalat pénzbírságra számíthat.
Címlapkép forrása: SHEIN
Iratkozz fel a hírlevelünkre!
Kapd meg a legújabb tőzsdei híreket, egyenesen az e-mail fiókodba.