2025 november 17
Szeptemberben új világrekord született – Több mint 2 millió elektromos autót adtak el világszerte

Szeptemberben új világrekord született – Több mint 2 millió elektromos autót adtak el világszerte

Rekordhónapot zárt az elektromosautó-piac. Világszerte 2,1 millió jármű talált gazdára szeptemberben, főként a kínai kereslet, az amerikai adókedvezmények lejárta és az európai ösztönzők miatt. Az elektromos autók így újabb mérföldkőhöz érkeztek a globális autópiacon.

Végleg áttörtek az elektromos autók? – Szeptemberben több mint 2 milliót adtak el világszerte. Forrás: Unsplash

Szeptemberben minden korábbi rekord megdőlt az elektromos járművek piacán. Világszerte 2,1 millió darabot adtak el, 26 százalékkal többet, mint tavaly ilyenkor. A növekedést főként Kína, az Egyesült Államok és Európa hajtotta, ahol a keresletet adókedvezmények, ösztönzők és technológiai fejlesztések fűtötték – olvasható a jelentés a Rho Motion kutató cég jelentésében.

Világszinten soha nem adtak el ennyi elektromos autót

A brit Rho Motion kutatócég adatai szerint szeptemberben rekordszintű, 2,1 millió elektromos jármű (EV) talált gazdára világszerte.
A kategória a személyautókat és a könnyű haszongépjárműveket is magában foglalja.

Az eladások éves összevetésben 26 százalékkal emelkedtek, ami azt jelzi, hogy az elektromos járművek már tartós növekedési pályán vannak a globális autópiacon.

Kína továbbra is a világ motorja

Kína egyedül több mint 1,3 millió elektromos autót adott el szeptemberben, ezzel továbbra is a világ legnagyobb EV-piaca.
A kínai keresletet a BYD, Nio, XPeng és Geely modelljei hajtják, valamint az egyre kedvezőbb ár-érték arány és a kiterjedt töltőinfrastruktúra.

Elemzők szerint a kínai kormány nemzeti szinten támogatja az elektromobilitást, miközben a gyártók az exportpiacok – köztük Európa – felé is nyitnak.

Az USA-ban is berobbant a kereslet az adókedvezmények lejárta előtt

Az Egyesült Államokban szeptemberben 215 ezer elektromos jármű kelt el, ami 66 százalékos növekedést jelent az előző évhez képest.
A vásárlási rohamot elsősorban az váltotta ki, hogy szeptember végén lejárt a 7500 dolláros szövetségi adójóváírás az elektromos járművekre.

A Tesla, Rivian és Ford modellek iránti kereslet különösen erős volt, de a piacra újonnan belépő gyártók – például a Lucid – is profitáltak a rohamtempójú értékesítésből.

Európában is új csúcs született

Európában szeptemberben 427 540 elektromos járművet adtak el – ez 36 százalékkal több, mint egy évvel korábban.
A kontinens piacát Németország és az Egyesült Királyság húzta, ahol:

  • új állami támogatási programok segítik a vásárlásokat,

  • és a flottakezelők is egyre nagyobb arányban térnek át elektromos autókra.

A német ösztönzők és az angol magánvásárlói kereslet együtt új rekordot hozott, amivel Európa a globális EV-piac közel 20 százalékát adta.

Technológiai áttörések és töltőhálózati bővülés segítik a trendet

A szakértők szerint a szeptemberi rekordot nemcsak a gazdasági ösztönzők, hanem a gyártási és akkumulátortechnológiai fejlesztések is támogatták.
A lítium-ion akkumulátorok ára 2024 óta több mint 30 százalékkal csökkent, miközben a hatótáv és a töltési sebesség jelentősen nőtt.

A gyors töltőhálózatok bővítése Kínában és Európában lehetővé tette, hogy az elektromos autók immár valós alternatívát jelentsenek a belső égésű motoros járművekkel szemben.

A növekedés tartósnak tűnik

A Rho Motion előrejelzése szerint 2025-ben az elektromos járművek globális eladása meghaladhatja a 20 millió darabot, és 2026-ra az új autóeladások negyede már elektromos lehet.

A vállalat elemzői szerint a legnagyobb hajtóerőt továbbra is Kína, Európa és az amerikai adókedvezmény-rendszer adja majd.

Jelen írás kizárólag tájékoztatási célt szolgál. A cikkben megjelenő információk nyilvános és mindenki számára elérhető adatok alapján kerültek felhasználásra.

Címlapkép forrása: Unsplash (illusztráció)

Oszlányi Gyöngyvér

Oszlányi Gyöngyvér



Oszlányi Gyöngyvér a Tőzsdefórum vezető szerkesztő-újságírója, ahol gazdasági témájú cikkeket ír, hírszerkesztéssel és címlapszerkesztéssel is foglalkozik. Korábban a Médiaworksnél dolgozott újságíróként, és megfordult a Világgazdaság, Magyar Nemzet, Bors, Ripost vagy Metropol oldalain. Tapasztalata kiterjed a gazdasági, kulturális, valamint közösségi hírek szerkesztésére, és szoros kapcsolatban áll a napi gazdasági eseményekkel.Fotósként rendszeresen jelentek meg a sajtóban képei. Rendszeresen vett részt sajtóeseményeken, ahol interjúkat, tudósításokat és beszámolókat készített, sőt videós anyagokat is forgatott, amelyek több milliós nézettséget értek el. Pályafutását művészeti menedzseri és újságírói diplomával kezdte, majd a József Attila Tudományegyetemen szerzett kommunikáció szakos diplomát. Két évig műsorvezetőként dolgozott filmes témájú podcasteken. Újságírói munkája előtt marketingmenedzserként dolgozott nemzetközi reklámügynökségeknél, ahol sikeres reklámkampányokat szervezett és PR területen szerzett tapasztalatokat. Ezen kívül dizájnerként és kulturális menedzserként is több projektben vett rész sikeresen. Gyöngyvér fiatal korában táncművészként dolgozott nemzetközi filmekben szerepelt és modern darabokban működött közre.

Iratkozz fel a hírlevelünkre!

Kapd meg a legújabb tőzsdei híreket, egyenesen az e-mail fiókodba.