
Megépülhet az M8-as autópálya – Budapestet kikerülő kelet–nyugati sztráda jön
Elkezdődhet Magyarország következő nagy autópálya-projektje. Az M8-as út fejlesztése végre zöld utat kapott. Ha a tervek megvalósulnak, Budapestet érintése nélkül lehet majd közlekedni Kelet- és Nyugat-Magyarország között.

Megépül az M8-as és végre kikerülhetjük Budapestet autópályán is
Orbán Viktor miniszterelnök nemrég jelentette be, hogy az M44-es folytatásával párhuzamosan, az évtized második felében elkezdődhet az M8-as autópálya kivitelezése is. Az új út összeköti Kecskemétet és Sárbogárdot, majd M200 néven Komáromig fut tovább, elérve az M1-est. Orbán Viktor kormányfő az M44-es átadásán nyilatkozott a következő évek útfejlesztési terveiről, ahol kiemelte az M8 fontosságát is. A projekt nemcsak Magyarországot, hanem a régió közlekedését is alapjaiban rendezheti át, hiszen új alternatív útvonalat nyit a Balkán és Nyugat-Európa között. Továbbá Budapest túlterheltségét is csökkenti.
Az M44 meghosszabbításával Romániát érhetjük el. Az M8 és M200 útvonalakkal együtt pedig gyakorlatilag létrejön egy új kelet–nyugati folyosó Ausztria és Románia között.
A tervezett útvonal Kecskeméttől indulna, majd Dunaújváros, Sárbogárd és Komárom érintésével az M1-es autópályába csatlakozik a jövőben. A sárbogárdi csomóponttól az út az M200-as nevet viselné egészen Komáromig.

Az új M8 autópálya tervezett szakaszai és ütemezése
Az M8-as három fő szakaszra bontható, melyek részben már megépültek:
- Sárbogárd (M200) – Dunaújváros (M6):
Hossz: 23 kilométer
Ez az új szakasz még nem épült meg, kivitelezésre és üzemeltetésre is vár. - Dunaújváros (M6) – Dunavecse:
Hossz: 5,2 kilométer
Már elkészült, fenntartása az MKIF Zrt. feladata. - Dunavecse – Kecskemét-észak (M5):
Hossz: 53,7 kilométer
A leghosszabb új szakasz, mely még teljes kivitelezésre vár.
A tervek szerint a munkálatok megkezdését 2027–2030 között kezdődne. Az ütemezés az M44-es autópálya továbbépítésével párhuzamosan történik, hiszen a két útvonal összekapcsolásával egy déli tranzitkörgyűrű jönne létre, amely az osztrák és a román határt köti majd össze – teljes egészében Budapestet elkerülve. Az új autópálya a Balaton elérését is megkönnyítheti a keleti országrészekből, egy Sárbogárd–M7-csomópont révén.
A projektet az MKIF Zrt. valósítja meg, amely az üzemeltetési és fenntartási feladatokat is ellátja majd.
A kormány szándékai szerint az M8-as és az M44-es stratégiai jelentőségű útvonalak lesznek. Az új nyomvonal várhatóan jelentős gazdaságélénkítő hatással bír majd a közép-dunántúli és dél-alföldi régiókban, elősegítve a tőkevonzást, a munkahelyteremtést és a logisztikai beruházásokat.
Címlapkép forrása: Unsplash