2025 április 21

Miért nem kell a kínai elektromos autó a németeknek? – Elektromosak, olcsók, mégsem kelendők

Hiába olcsók és elektromosak, a németek nem kérnek a kínai autókból.Bár Európa más részein már berobbantak, Németországban még mindig csak pár ezer darabos a kínai márkák flottája. A 49 milliós autópark alig 0,2 százalékát teszik ki a kínai márkák. A technológia adott, az ár kedvező. A német vásárlók bizalma és márkahűsége egyelőre megálljt parancsol a terjeszkedésnek.

Bár a kínai autógyártók világszerte egyre komolyabb kihívást jelentenek a hagyományos márkák számára, Németországban egyelőre alig hagynak nyomot az utakon. A legfrissebb adatok szerint a kínai márkák részesedése a német autóállományban és az új forgalomba helyezések között továbbra is marginális – számolt be a kínai autók németországi jelenlétéről a Handelsblatt német lap.

Mindössze 0,1–0,2 százalék a piaci részesedés – egyelőre

A Német Szövetségi Közúti Közlekedési Hatóság (KBA) 2025. január 1-jei statisztikái alapján a teljes, autóállomány 49,3 milliós gépjárműből áll. Ebből a kínai márkák részesedése mindössze 0,1–0,2 százalék, azaz 70 ezer darab körüli jármű. Ez rendkívül alacsony arány, figyelembe véve, hogy a kínai márkák számos európai országban, különösen a déli és keleti piacokon már jóval nagyobb részesedéssel vannak jelen.

A német piacon a kínai autók többsége elektromos hajtású. Az arányuk eléri a 72 százalékot, ami jól tükrözi a kínai gyártók elektromos fókuszú stratégiáját.

MG vezet, BYD még csak kapaszkodik

A kínai márkákat az MG hozza forgalomba Németországban. A forgalomban lévő autók több mint 70 százalékát ők hozzák be az országba, mintegy 49 557 járművet. A dobogón a Lynk & Co és a Great Wall Motor (GWM) áll még, 6-6 ezer darab körüli állománnyal. A BYD, amely globálisan egyre jelentősebb szereplő, Németországban csak mintegy 4 500 autót értékesített eddig.

Az olyan, technológiailag előremutató márkák, mint a Nio, Aiways, Xpeng vagy Leapmotor csak néhány száz járművel vannak jelen. Ez arra utal, hogy egyelőre inkább márkabevezetési szakaszban járnak.

Az áttörés még várat magára a német ízlés a bizalomra épít

Bár a kínai márkák az elmúlt években komoly technológiai fejlődést értek el, és versenyképes árakkal lépnek piacra, a német vásárlók továbbra is óvatosak. Ennek oka nemcsak az ismeretlenség, hanem a márka iránti bizalom hiánya, a szervizháttér kérdése, valamint a német autóipar erős márkahűsége is.

Az újonnan regisztrált kínai gyártmányú autók az elmúlt évben alig az új autók egy százalékát tették ki, ami azt mutatja: a növekedés lassú, de nem állt le.

A jövő kulcsa az lehet, hogy a kínai gyártók hogyan tudják meggyőzni a német vásárlókat. Az elektromos modellek hatótávjuk növekedésével, technológiájával és árával, valamint hosszú távon azzal, hogy fenntartható és megbízható választást jelentenek egy prémium márkához képest.

Címlapkép forrása: BYD