2024 április 19

Kevesen váltanának elektromos autóra

Az autóvásárlók legalább fele hajlandó lenne több pénzt áldozni elektromos autó vásárlására, derül ki a Continental közelmúltban készített nemzetközi felmérésből, amely összesen 15.000  francia, kínai, amerikai és német személygépkocsi-tulajdonos megkérdezésével zajlott le. A Continental Mobility Study készítői többek között azt vizsgálták, hogyan látják a sofőrök  az elektromos és hibrid autózás jövőjét, továbbá hogy mi könnyítené meg számukra a hagyományos technológiáról a környezetbarát meghajtásra való átállást.

A Continental kutatása arra is kereste a választ, hogy a gépjármű-tulajdonosok mennyire vannak tisztában a globális felmelegedéssel járó klímaváltozással. Az eredményekből egyértelműen kiderül, hogy a sofőrök nagy része kellőképpen tájékozottnak érzi magát, és  tisztában van a következményekkel. A németek 53%-a, az amerikaiak 55%-a, a franciák 56%-a és a kínaiak 69%-a tud arról, hogy szemléletváltásra van szükség a Föld növekvő átlaghőmérsékletének megállításához. Arra a kérdésre, hogy ennek érdekében hajlandóak lennének-e többet áldozni a környezetbarát (hibrid és elektromos) meghajtású járművekre, a legnagyobb arányban a kínai és a német sofőrök (58%) válaszoltak igennel, ugyanakkor a keleti autósok 67%-a csak akkor cserélné le hagyományos üzemű gépjárművét, ha mások is hasonlóképpen cselekednének.

Optimisták a kínaiak

A Continental Mobility Study felmérésben résztvevők kissé szkeptikusak az elektromos üzemű technológiával szemben. Ezt jól érzékelteti, hogy a német, az amerikai, a kínai és a francia vásárlók túlnyomó többsége szerint nem minden gyártó készült fel kellőképpen a technika alkalmazására. Talán ebből kifolyólag, talán más okok miatt a kutatásban résztvevők fele azon a véleményen van, hogy sok idő fog még eltelni, mire az alternatív meghajtások széles körben elterjednek. Az európaiak közül a franciák kevesebb mint a fele (42%), illetve a németek és az amerikaiak harmada (32%) gondolja azt, hogy 15 éven belül minden autót elektromos hajtással gyártanak majd. A technológia elterjedését illetően a kínaiak bizonyultak a legoptimistábbnak, akiknek jelentős része (65%) hisz abban, hogy belátható időn belül minden autó ilyen környezetbarát meghajtással készül majd.

Mindezek mellett éppen Kínában gondolják a legtöbben úgy, hogy a hagyományos meghajtású személygépjárművek sokkal hatékonyabban üzemeltethetőek, mint az árammal közlekedők. Arra a kérdésre viszont, hogy „Mit gondol, mikor fog a leghamarabb napi rendszerességgel elektromos járművet vezetni?” a kínai sofőrök 60%-a válaszolta azt, hogy ez leghamarabb 2014-2021. között valósulhat meg, 75%-uk szerint pedig inkább a 2020-as évek elején. Fontos megjegyezni, hogy a németek többsége is bizakodó a technológiával szemben, igaz, csak a válaszadók kevesebb mint a fele hisz abban, hogy 2014. és 2021. között elektromos autója lesz. Összességében elmondható, hogy míg a kínaiak, az amerikaiak és a németek optimistán tekintenek az elektromos autózás jövőjére, addig a franciák nem. A franciaországi válaszadók mindössze 25%-a van azon a véleményen, hogy árammal hajtott személygépjárművel fog közlekedni 2021. után.

Alacsony elvárások az elektromos autókkal szemben

A Continental Mobility Study részletesen vizsgálta azt is, képesek lennének-e a vásárlók kompromisszumokat kötni, és ha igen, akkor az autók mely „előnyös” tulajdonságait adnák fel elektromos gépjárművek használata esetén. Németországban a sofőrök 71%-a mondana le a gyorsaságról, de az amerikaiak fele (50%), illetve a kínaiak jelentős része (42%) is könnyedén el tudná fogadni, hogy az elektromos autók egyelőre nem képesek olyan végsebességre, mint hagyományos társaik. Úgy tűnik, a felmérésben résztvevő nemzetek közül legkevésbé a franciák tudnának megbarátkozni az árammal hajtott autók „lomhaságával” (29%).

A többség elutasítja a gyakori töltést

A válaszadók túlnyomó részét zavarná, ha autójának akkumulátorát 150 kilométerenként újra kellene tölteni. A kínaiak és a németek 72%-a, a franciák 62%-a, az amerikaiak pedig több mint a fele (56%) kényelmetlenségként élné meg, ha ilyen távolság megtétele után újra időt kellene szánnia a feltöltésre. A Continental Mobility Study arra is kereste a választ, hogy milyen előfeltételek szükségesek az elektromos autók elterjedéséhez. A kutatásban résztvevők közül a németek 43%-a, az amerikaiak 41%-a, a franciák és a kínaiak 49%-a gondolja úgy, hogy a környezetbarát járművek elterjedését segítené, ha relatíve olcsóbbak lennének, mint hagyományos üzemeltetéssel rendelkező társaik. Meglepő módon a válaszadók egészen kis százaléka (1-2%) tekinti fontosnak az elegendő számú töltőállomás működését ahhoz, hogy ilyen autóra költse a pénzét. A kutatás résztvevői ugyanakkor elhanyagolhatónak jelölték meg, hogy az árammal hajtott autók legalább olyan kényelmesek legyenek, mint a fosszilis üzemanyaggal hajtott társaik. Hasonlóképpen vélekedtek a biztonságról is, ugyanis csak a kínai sofőrök harmada (27%) tartja fontosnak, hogy az elektromos autók legalább olyan biztonságosak legyenek, mint a benzinnel hajtott személygépjárművek.

Egyelőre többen vennének hibridet

Arra a kérdésre, hogy „Komolyan gondolkozik hibrid üzemű autó vásárlásáról?”, szintén a kínaiak feleltek a legtöbben (65%) igennel, de számottevő azok aránya is, akik elektromos autót vásárolnának (58%). Mindamellett Kínában a vezetők 63%-a kifejezetten városi forgalomra venne környezetbarát meghajtású személygépjárművet. Az alternatív üzemre való nyitottság kapcsán vizsgált nemzetek közül a kínaiak után leginkább a németek rendelkeznek komolyabb vásárlási ambíciókkal, azonban közülük a vezetők 27%-a nyitott hibrid üzemű autók vásárlására és viszonylag elhanyagolható hányaduk, 15%-uk venne belátható időn belül elektromos autót.

A Continental által készített tanulmány konklúziója az, hogy többségben vannak az elektromos autózásra nyitott sofőrök a szkeptikus autósokkal szemben. A kutatás készítői továbbá megállapították, hogy a legtöbb potenciális vásárló Kínában lehet, ahol a személygépjármű-vásárlók inkább a középkategóriás autókat részesítik előnyben a városi felhasználás céljából.