Nem is olyan pesszimisták az amerikaiak
A végleges adatok szerint a februári 95,4 pontról márciusban 93,0 pontra csökkent a Michigan Egyetem kutatói által végzett felmérés alapján összeállított fogyasztói hangulatindex.
A Reuters hírügynökség által készített felmérés szerint elemzők 92,0 pontot vártak márciusban.
Januárban még 98,1 ponton, 11 éves csúcson állt az index. Tavaly márciusban viszont csak 80,0 pontot ért el értéke.
A felmérésbe bevontak aktuális gazdasági helyzetről alkotott megítélését számszerűsítő mutató 105,0 pontra csökkent márciusban a februári 106,9 pontról. A fogyasztók hat hónapra előretekintő várakozásait számszerűsítő mutató pedig 85,3 pontra csökkent a februári 88,0 pontról.
A kemény tél és az olajárak emelkedése miatt csökkent a fogyasztói hangulatindex, ami teljes egészében az alacsony jövedelmű háztartásokra vezethető vissza. Az alacsony jövedelmű lakosságot érzékenyen érinti, hogy a hideg tél miatt megugrott a közüzemi számlákon szereplő összeg. A gázolaj gallononkénti ára 2,43 dollárra emelkedett a január végi 2,03 dollárról, de tavaly márciusban még 3,54 dollárba került egy gallon gázolaj.
A közepes és nagy jövedelemmel rendelkező háztartások körében egyértelműen javult a fogyasztói bizalom.
Richard Curtin, a felmérés vezetője azt jósolta, hogy a foglalkoztatottság növekedésével párhuzamosan emelkedni fognak a fogyasztói kiadások.
Többet költenek
A kereskedelmi minisztérium pénteken közölt adatai alátámasztani látszanak ezt a véleményt: a tavalyi utolsó negyedévben éves szinten 4,4 százalékkal – 2006 eleje óta a legnagyobb ütemben – bővültek a fogyasztói kiadások.
A Michigan Egyetem kutatói a havi rendszerességgel végzett reprezentatív felmérés keretében legalább ötszáz személyt kérdeznek meg telefonos interjú keretében. Az indexet a Thomson Reuters hírügynökség teszi közzé és alakulását szoros figyelemmel követik az értékpapírpiacok.