2024 november 17

Teaínség léphet fel a vörös-tengeri válság miatt

A briteknek a vörös-tengeri válság következtében a térség hajózási forgalmában jelentkező fennakadások miatt egyik kedvenc italuk, a tea egyes fajtáinak hiányával kell számolniuk – közölték a brit kiskereskedelmi szektor szakmai szervezetei.

A British Retail Consortium (BRC) a héten tudatta, hogy „a fekete tea néhány szállítmányozási útvonalában átmeneti fennakadások akadtak”, míg más iparági források szerint az aromás teatermékek esetében is előfordultak késések. Noha az ország két legnagyobb élelmiszerkereskedelmi áruházláncának weboldalain kedden még bőséges árukínálat mutatkozott, a brit cégek arra figyelmeztettek, hogy a szállítási fennakadások elhúzódásával az európai fogyasztók hamarosan jelentős hiánnyal szembesülhetnek az üzletekben.

A szakmai szervezetek ugyanakkor arra is felhívták a figyelmet, hogy a tea az első termék, amelynek szállítmányozási problémái a globális ellátási láncban jelentkező válság kialakulásának a jeleit mutatják az Irán által támogatott jemeni húszi lázadókkal zajló konfliktus kezdete óta. Több nagy brit ruházati kiskereskedő – köztük a Next, a Pepco Group, a Primark és a Matalan – már figyelmeztetett a Szuezi-csatornán keresztül vezető vörös-tengeri kereskedelmi hajózás átmeneti felfüggesztésének lehetséges hatásaira.

Teaínség léphet fel a vörös-tengeri válság miatt

Az Afrika körbehajózását jelentő alternatív hajózási útvonal 10-14 nappal hosszabbja meg a tengeri szállítást. Nagy-Britannia a világ ötödik legnagyobb teaimportőreként a hazai piacon kínált tea több mint felét Kenyából és Indiából szerzi be, a fennmaradó teakészlet feldolgozásával, csomagolásával és kiszállításával pedig a tizedik legnagyobb exportőr is egyben.

Az egyik legtekintélyesebb londoni pénzügyi-gazdasági elemzőház, az Oxford Economics február elején közzétett elemzése szerint a jemeni húszi lázadók támadásai által okozott bizonytalanság miatt a vörös-tengeri forgalomban jelentkező fennakadások legalább az év közepéig eltartanak, és addig magasan tartják az Ázsia és Európa közötti tengeri árufuvarozás költségeit.

Borítókép forrása: Shutterstock