Világpremiert tart a Skoda Párizsban
Az új ŠKODA Rapid uralja a ŠKODA standját a 2012-es Párizsi Autókiállításon (2012. szeptember 27. és október 14. között), hiszen itt ünnepli világpremierjét az új alsó-középkategóriás limuzin. A ŠKODA teljesen új formanyelvének első képviselője jól szemlélteti a cseh gyártó növekedési ambícióit. Októberben rajtol a Rapid Európában, következetesen folytatva ezzel a ŠKODA termékoffenzíváját. A 2012-es évben jól szerepel a márka, hiszen januártól augusztus végéig 8,5 százalékkal, új rekordot felállítva több mint 633 300-ra emelkedett az ügyfeleknek kiszállított járművek száma. Ráadásul az elmúlt évekhez hasonlóan sikeres idén is a ŠKODA motorsport-programja: már pár héttel a szezon vége előtt biztos a három bajnoki címből kettő.
Termékoffenzívájának következő lépcsőjét kezdi meg a ŠKODA az új Rapiddal. Ennek megfelelően a nemzetközi seregszemlén a csehek új alsó-középkategóriás limuzinja áll a ŠKODA párizsi jelenlétének középpontjában. „A ŠKODA Rapid a márka új méretosztálya, és alapvető jelentőségű eleme a 2018-as növekedési stratégiánknak. Várakozásaink szerint az elkövetkező években az Octavia után a legnagyobb példányszámban előállított típusunkká válik majd” – mondja a ŠKODA igazgatótanácsának elnöke, Prof. Dr. h. c. Winfried Vahland. „Új típusunk mércét állít a kompakt limuzinok között, és vérbeli ŠKODA: tágas, elegáns, ám egyúttal megfizethető. Egy valódi családi autó okos megoldásokkal, modern technológiával, ráadásul nagyon gazdaságos és a legjobb ár-érték arányú” – tette hozzá Vahland.
A ŠKODA Rapid a kisebb Fabia és a nagyobb Octavia közé illeszkedve egészíti ki a márka eddigi kínálatát. Új mércét jelent e szegmensben a rendkívül nagyvonalú térkínálat. A kategória egyetlen másik járműve sem kínál akkora láb- és fejteret, valamint ilyen tágas csomagtartót (550 liter), mint a ŠKODA Rapid. „Valójában egy igazán jól variálható limuzin, miközben csomagtartója kombis jellemzőket is felvonultat” – foglalja össze Prof. Vahland.
„Simply clever”: jégkaparó a tanksapka fedelében
Mint minden ŠKODA esetében, a Rapidnál is kiemelt hangsúlyt kap a praktikum. Az új típus nem kevesebb, mint 19 „simply clever” megoldást rejt. Egy jó példa az igazán ötletes megoldások sorából az üzemanyagbetöltő nyílás fedelébe rejtett jégkaparó. Így mindig biztos helyen van e fontos kellék az autóban, nem kell többé folyton keresgélni télen. További praktikus megoldás többek között a megfordítható, kétoldalú padlóelem a csomagtérben, valamint a vezetőülés alatti tároló a számos országban kötelező láthatósági mellény számára.
Sorozatgyártásban elsőként a ŠKODA Rapid honosítja meg a márka új formanyelvét, amely vonzó, modern, egyértelmű, precíz és kortalanul elegáns. A jármű elejének középpontjába az új logó került: az aprólékosan kidolgozott, krómozott szárnyas nyílvessző mattfekete háttér előtt, finom krómkeretbe foglalva. A ködfényszórók és a fényszórók elrendezése egy lóhere leveleit mintázza. A jármű elegáns profilja a kupészerű sziluettjével, valamint a felületek és vonalak egyértelmű felosztásával igen meggyőző látványt nyújt. Míg a Rapid hátulja szintén letisztult, friss és precíz: új formában és finom kristályos csiszolattal köszön vissza a hátsó lámpatestek a márkára jellemző C alakja.
Biztonság terén meggyőző aktív és passzív biztonsági arzenált kínál a ŠKODA Rapid. Az EU országaiban az alapfelszereltsége része az ESP (Electronic Stability Program – elektronikus menetstabilizáló rendszer). A motorkínálat Európában négy benzin- és két dízelmotoros változatból áll. Már a piaci bevezetés kezdetétől elérhető lesz öt alacsony fogyasztású Green tec variáns is.
Eredményes a 2018-ig szóló növekedési stratégia
A 2012-es esztendőben ismét jó formában van a ŠKODA: az év első nyolc hónapjában 8,5 százalékkal nőttek a kiszállítások, így rekordmennyiségű, több mint 633 300 új járművet vehettek át az ügyfelek. Csak Oroszországban 44,5 százalékkal nőttek a ŠKODA értékesítései. Indiában 34,5 százalékkal emelkedtek a márka eladásai, Kínában 7,1 százalékkal, míg Európa egészét tekintve 5,8 százalékkal. Az első félévben 6,6 százalékkal, 5,7 milliárd euróra nőtt a forgalom – ez ugyanúgy új féléves rekord, mint az első hat hónap üzemi eredménye (449 milliárd euró). „Konkrét eredményeket hozott a ŠKODA 2018-ig szóló növekedési stratégiája” – magyarázza Winfried Vahland. „Az év első nyolc hónapjában tovább erősítettük pozíciónkat a nemzetközi piacokon, és bebizonyítottuk azt, hogy immár kihívást jelentő gazdasági körülmények között is tudjuk folytatni a megkezdett növekedést. A ŠKODA jó úton halad, és e biztos alapokra építve a következő években tovább erősödik majd, hogy 2018-ig elérje célját, azaz évente legalább 1,5 millió járművet értékesítsen.”
Következetesen folytatódik a nemzetközi termékoffenzíva
Növekedési terveiben 117 éves történelmének legnagyobb termékoffenzívájára épít a ŠKODA. A következő években a gyártó átlagosan félévente egy új, vagy átdolgozott típust dob majd piacra. A márka otthonának számító európai piac mellett a növekvő piacokra, így Kínára, Oroszországra és Indiára alapozzák a terveket.
Kínában – amely a ŠKODA legnagyobb piacává nőtte ki magát – 2013-tól épül majd a Shanghai Volkswagennel közösen a Yeti kompakt szabadidő-autó. Szintén 2013-ban rajtol majd a Rapid kínai változata a távol-keleti piacon. Oroszországban is további növekedésre számít a ŠKODA, jól példázza ezt, hogy az idei év első nyolc hónapjában a márka háromszor akkora növekedést mutatott fel, mint a piac egésze. Néhány héttel ezelőtt mutatta be a cseh gyártó a Moszkvai Autókiállításon a Yeti Sochi különleges kivitelt, amely előzetesként szolgált a 2014-es téli olimpiai játékok ŠKODA-szponzorációja számára. Ám már az orosz ŠKODA Rapid bevezetése is a láthatáron van: 2014 tavaszán kezdi meg a kalugai Volkswagen-gyár a típus termelését az orosz piac számára.
Ezek mellett nagy lehetőségeket lát a ŠKODA az indiai piacban is: már egy éve gyártják Punében az indiai ŠKODA Rapidot. Az indiai kompakt limuzinnal a ŠKODA a helyi piac legnagyobb szegmensében képviselteti magát. Az indiai ŠKODA Rapidot nagyon szeretik az ügyfelek és gyorsan az „Év családi autójának” választották az országban. Az idei év első nyolc hónapjában a cseh márka indiai értékesítéseinek kereken 60 százalékát az új típus alkotta.
Motorsport: Kilátásban három ralibajnoki cím
Az előző évekhez hasonlóan idén is sikeresen száguld a ŠKODA a nemzetközi raliversenyeken, a legjobb esélyekkel rendelkezik, hogy triplázzon a 2012-es szezonban. Háromból két bajnokságban már most a ŠKODA egyik pilótájáé a győzelem. Juho Hänninen, a ŠKODA gyári versenyzője és navigátora, Mikko Markkula idejekorán bebiztosították az európabajnoki címet. Az új cseh bajnok pedig Jan Kopecký és navigátora, Pavel Dresler. Ráadásul a Team ŠKODA Motorsport az Intercontinental Rally Challenge (IRC, Interkontinentális ralibajnokság) sorozatban egyértelműen vezet, így közel áll hozzá, hogy a harmadik egymást követő évben is bezsebelje az IRC márkabajnoki címet. Sőt, jelenleg a Team ŠKODA UK pilótája, Andreas Mikkelsen és navigátora, Ola Fløene állnak a tabella élén az IRC versenyzők pontversenyében is. Vagyis az idei szezonban eddig nyújtott teljesítményével a ŠKODA szépen folytatja az előző évben elért sikereket.