2024 április 20

Veszély fenyegeti a magyar sikerágazatot?

A következő években a magyar gazdaság folyamatos erősödése várható, ami a szállítási és logisztikai szektor számára is jelentős növekedést eredményezhet. 2017-re vonatkozóan 3,8 százalékos éves bővülés várható az árukereskedelmünk volumenében, ráadásul a középtávú becslések szerint ezt a növekedést tartani is tudjuk.

Az Euler Hermes Hitelbiztosító szállítmányozási szektorelemzése alapján jellemző, hogy az érintett magyar vállalatok 90 százaléka nem csak belföldi szállítással foglalkozik, kifejezetten erős a piaci koncentráció, és a közeljövőben nem várható, hogy a közúti árufuvarozás dominanciája jelentősen csökkenne.

Igaz ugyan, hogy az elkövetkező öt év során jelentős vasúti infrastruktúra beruházások várhatóak, azonban a jelenlegi, közel 76 százalékos részesedéséből a közúti fuvarozás még így is csak pár százalékot fog veszíteni a Hitelbiztosító elemzése szerint.

Drága üzemanyag, kevés megbízható sofőr

Jelenleg a nyersolaj világpiaci ára – melynek alakulása a szállítmányozási szektor számára jelentősen befolyásolja a nyereségességet –  stabilizálódott, és nem várható középtávon jelentős emelkedés. A másik oldalon ugyanakkor – a magas jövedéki adókulcs miatt – a hazai üzemanyagárak a régiós összevetésben kifejezetten magasak, ami összességében csökkenti a magyar cégek versenyképességét.

A másik probléma a szektorban jelentkező munkaerőhiány: a hazai szállítmányozási cégek egyre nehezebben találnak megbízható, tapasztalt járművezetőket, ami egyre komolyabb üzleti kockázatot jelent.

[extracode type=”ad” id=”in_post”]

A migrációs válság miatt kialakult szigorúbb határellenőrzési szabályok, vagyis a schengeni szerződés felfüggesztése egyes országok részéről növeli a szállítási időket ezáltal a költségeket is, illetve Németországba – ahová a hazai exportunk 27 százaléka irányul – olyan költségnövelő szabályokat vezettek be, melyek alapján a gépjárművezetők nem tölthetik 45 órás pihenőidejüket a teherjárművekben.

Koncentrálódó piac

Az Euler Hermes szektorelemzése alapján míg a domináns piaci szereplők, melyek közül egyértelműen kiemelkedik a Waberer’s International a 2016-os 572 millió eurós konszolidált forgalmával, stabil pénzügyi helyzettel és komoly növekedési potenciállal rendelkeznek. A Waberer’s egyéb iránt 2017 nyara óta már tőzsdén jegyzett cég, így az egész régió egyik legjelentősebb szereplőjévé nőtte ki magát, amit a lengyel piac egyik jelentős fuvarcégének (LINK), nemrég lezárult felvásárlása is alátámaszt.

Ezzel szemben a szektorban tevékenykedő kkv-k kilátásai már közel sem festenek megnyugtató képet: készpénzállományuk és hitellehetőségeik is korlátozottabbak, erősebb a kitettségük a munkaerőhiánnyal kapcsolatban, és járműveik lízingszerződései is többnyire kedvezőtlenebbek a nagyobb szereplőkhöz viszonyítva.

EKÁER és TSM

Az elektronikus közúti áruforgalmi ellenőrző rendszer (EKÁER) vagy népszerűbb nevén elektronikus fuvarlevél 2015-ös bevezetése a közúti árutovábbításban komoly változást hozott: jelentősen csökkentette a fiktív szállítmányokkal elsősorban áfa-visszaéléseket megkísérlő cégek mozgásterét, és ezáltal az egész szektort „fehérítette”.

Két évvel később, az idei év szeptemberében bevezetésre került Nemzeti Tengelysúlymérő-rendszer (TSM) a biztonságot hivatott növelni: az ország közel 90 pontján vizsgálja az aszfaltba épített mérőpont felett elhaladó járművek súlyát. A rendszer elsődleges feladata a túlsúlyos teherautók menet közbeni kiszűrése, és noha jelenleg még csak figyelmeztetésre számíthatnak a szabályszegő teherautók üzembentartói, hosszabb távon a rendszer működése biztonságosabbá teheti a közúti árufuvarozást.

„Magyarország földrajzi elhelyezkedése tökéletesen alkalmassá teszi hazánkat arra, hogy logisztikai-szállítmányozási központtá váljunk, hiszen négy nagy európai kereskedelmi útvonal is keresztezi az országot, közúthálózatunk pedig a régióban kifejezetten jónak számít. Mindezt erősítik azok a kétoldalú kereskedelmi megállapodások is, melyeket az elmúlt időszakban kormányzati szinten sikerült tető alá hozni” – mondta el Bujdosó Tünde, az Euler Hermes Hitelbiztosító kockázatkezelési igazgatója.

„Ugyanakkor nem felejthetjük el, hogy a hazai szállítmányozási szektorban a vállalatok kiadásainak közel felét az üzemanyagköltségek teszik ki, melyek európai összevetésben is magas szintje rontja a cégek jövedelmezőséget. A másik, hosszabb távú probléma az EU Strukturális és Beruházási Alapjából származó források feltételezhető csökkenése lehet, ami megnehezítheti majd az újabb közlekedési fejlesztések finanszírozását” – tette hozzá.