Tudtad, hogy a bankkártya letiltása ELŐTTI kárt is visszakapod, ha…?
Az első a bejelentés a banknak
Amikor elveszítettük (vagy még rosszabb, ellopták) a pénztárcánkat, benne a bankkártyával, akkor a legelső a bank felhívása kell, hogy legyen. A visszaélések ugyanis a kártyák ellopása után azonnal megkezdődnek, így minden perc számít!
A bankoknak a törvény értelmében kötelező 24 órában, minden nap működő telefonos ügyfélszolgálatot fenntartaniuk és ha ez nincs, vagy van, de épp nem elérhető, akkor a kárt mindenképpen nekik kell viselniük.
A törvény azt is előírja, hogy a bankkártya letiltása utáni károkat mindenképpen a banknak kell viselnie. Ezért nagyon fontos, hogy a kártyánk elvesztésének észlelése esetén azonnal telefonáljunk a banknak!
A kár bejelentésére az adott tranzakció után legfeljebb tizenhárom hónapod van, utána elévül, de persze ne várj egy percet sem a bejelentéssel!
Hol tilthatod még le a kártyád a bankodon kívül?
A legtöbb banknak helyi díjjal hívható ún. kék telefonszáma van, mely külföldről általában nem hívható, ezért fontos, hogy ha külföldre megyünk, akkor a külföldről hívható banki telefonszámot is írjuk fel az utasbiztosítási telefonszám mellé!
Azt azonban kevesen gondolják, hogy nem csak a bankunkban tudjuk letiltani a kártyát, ezért ha nincs meg a bankunk telefonszáma, vagy épp nem tudunk telefonálni, akkor a kártyánk kártyatársaságát (VISA, MasterCard) képviselő bármelyik másik bankfiókban is letilthatjuk a kártyánkat, feltéve hogy ismerjük a kártya számát. Ez mind belföldön, mind külföldön igaz!
Sőt, ezen felül a MasterCard és a Visa saját telefonos ügyfélszolgálatokat is üzemeltet, ahol szintén letiltható a bankkártya. Ezek a számok sok országból díjmentesen hívhatóak, aktuális listájuk az alábbi weboldalon érhető el: MasterCard, Visa
A MasterCard Belgiumban, a Visa Londonban fogadja a hívásokat, így angol nyelvtudás szükséges lehet. Itt személyre szabottan válogathatsz a bankszámlacsomagok közül.
Bűncselekménynél a rendőrségre is menj el!
Fontos, hogy ha bűncselekmény történt és a rendőrségen feljelentést teszel, azt mindig csak azt követően tedd, hogy a kártyád már letiltottad a banknál! Amennyiben ugyanis csak a rendőrségre mész, akkor a kártya letiltása több nap késést is szenvedhet, míg a banki kártyaletiltás azonnal megakadályozza a további visszaélést. Viszont az is fontos, hogy ellopás és visszaélés esetén a bank után mindenképpen tegyél rendőrségi feljelentést is, még akkor is, ha a bankod ezt nem tartja indokoltnak, esetleg lebeszélne róla! Teljesen más lesz ugyanis a bankkal szembeni tárgyalási pozíciód akkor, ha minderről a rendőrség is tud!
Van SMS szolgáltatásod?
A bankkártya ellopása általában nem derül ki azonnal, ezért hasznos lehet az SMS szolgáltatás legalább arra a fő bankkártyára, melyen a pénzed tartod és amelyet rendszeresen használsz. Továbbá ha veled van, a hitelkártyára is érdemes, még ha nem is használod gyakran, hiszen ott ugyan nem a te pénzed viszi a tolvaj, de a te hitelkeretedből költ. Az SMS szolgáltatást legalább a főkártyán érdemes alacsony tranzakciós értékhatárra levinni, mert a tolvajok először sokszor egy kis összeggel próbálkoznak. Ha csak a nagyobb összegekre kéred az SMS értesítést, akkor az első kisebb összegű terhelésről nem is értesülsz, csak az első nagyról.
Az SMS szolgáltatást ugyan nem erre találták ki, de nem érdemes spórolni vele, mert sok pénzt veszíthetsz a hiányában, ha elér a baj!
Biztos, hogy letiltod?
Amikor a bankkártyád letiltod a banknál, akkor elektronikus bankkártya esetén (Visa Electron, Maestro, MasterCard Electronic) a letiltás helyett – mely pénzbe kerül és visszafordíthatatlan – célszerű kérned a limit lecsökkentését (akár nullára), esetleg egyes bankoknál, ahol lehet, blokkoltatni a kártyát, mert a limitcsökkentésből és a blokkolásból még van visszaút. Ezt inkább akkor célszerű, ha nem találod a kártyád, de nem valószínű, hogy ellopták. Ha viszont lopás esete áll fenn, akkor ne hezitálj, mindenképpen tilts!
A limit lecsökkentését több banknál az internetbankodban önállóan is megteheted.
Mikor nem fizet a bank?
A bankkártya letiltása utáni károkat már mindenképpen a bank viseli, a letiltás előtti károk esetében pedig 45 ezer forint felett. Van azonban egy kivétel és erre nagyon fontos, hogy odafigyelj!
Jegyezd meg, hogy a bank sem a letiltás előtti, sem a letiltás utáni károkból egy fillért sem fizet ki neked, ha a kárt csalárd módon eljárva, vagy a kárt szándékos vagy súlyosan gondatlan megszegésével okoztad! Különösen ide tartozik a PIN kód felírása a kártyára, vagy a kártya mellé, esetleg a mobiltelefonodba, ezért a PIN kódot ne írd fel sehová, hanem jegyezd meg!
Önrész sincs a letiltás előtti károkban, ha…
A törvény szerint nem terheli a letiltás előtti károk 45 ezer forintos önrésze az ügyfelet akkor, ha „a kárt készpénz-helyettesítő fizetési eszköznek minősülő olyan személyre szabott eljárással okozták, amely információtechnológiai eszköz vagy távközlési eszköz használatával történt vagy a készpénz-helyettesítő fizetési eszközt személyes biztonsági elemek – így a személyazonosító kód (PIN kód) vagy egyéb kód – nélkül használtak”. Ez lefordítva azt jelenti, hogy ha a bankkártya biztonsági réseivel kapcsolatos hamisítás vagy trükkös csalás áldozata lettél, melynek kivédése tőled nem volt elvárható, akkor a 45 ezer forintos önrészt sem kell megfizetned. Erre emlékezz akkor is, ha a bankod nem mondja el neked!