2024 március 28

Rekordokat döntöget a budapesti reptér

Két év alatt 39,1 százalékkal bővült a cargo-forgalom a budapesti repülőtéren; 2017-ben összesen 127 ezer tonna légi teheráru indult és érkezett Budapestről, ami éves szinten 13,4 százalékos növekedésnek felel meg. A számok mögött egyebek mellett a magyar gazdaság egyre dinamikusabb teljesítményét kell keresni, elsősorban a hazai autóalkatrész-gyártás, az elektronikai és a gyógyszeripar termékei jelentik a légi teheráru forgalom gerincét. Ezt tükrözi, hogy az export 52,2 százalékot tett ki, míg az importáruk aránya a forgalom 47,8 százalékát jelentette, ez az export-import megoszlás pedig kiváló egyensúlyi helyzetet teremt a légikikötő áruforgalmában.

Ki jön ide?

A régió export-orientált termelői előszeretettel használják a Budapest Airport bővülő cargo útvonalhálózata által kínált új szállítási lehetőségeket. A szállításból a Budapest Airport erre szakosodott cargo partnerei, így a Cargolux, a Turkish Cargo és a Qatar Airways Cargo mellett az utasszállító repülőgépek csomagterében szállított áruk is jelentős részt képviselnek.

[extracode type=”ad” id=”in_post”]

Az Air China, az Emirates vagy az Air Canada légitársaság széles törzsű utasszállító gépei egy-egy járaton akár 10-20 tonna árut is képesek Pekingbe, Dubajba vagy Torontóba szállítani, hogy onnan azután a nemzetközi hálózat előnyeit kihasználva folytassák útjukat a címzettekhez. Különösen dinamikusan fejlődött a cargo-forgalom az e-kereskedelem gyors térhódításának köszönhetően. Az integrátor cégek DHL, TNT, UPS, FedEx, összforgalma is folyamatosan bővül a repülőtéren.

„Az EKOL és az STO Express céggel aláírt együttműködési megállapodásunk is bizonyítja elkötelezettségünket a Kína és az Európai Unió közötti forgalom erősítése mellett” – jelentette ki René Droese, a Budapest Airport ingatlan- és cargo igazgatója.

„Az STO Expresszel megállapodtunk abban, hogy támogatjuk a törekvéseiket, melyek Közép-Európában elsősorban Budapestet választják központi állomásnak, ahonnan kiválóan elérhetők a piacok a Cseh Köztársaságtól Ukrajnáig, vagy Lengyelországtól egészen Bulgáriáig” – tette hozzá.

Mit hoz a jövő?

A cargo-piac további bővülési lehetőségét vetíti előre, hogy májustól a LOT lengyel légitársasági heti négy járatot indít közvetlenül Budapestről New Yorkba, heti két alaklommal repülnek Chicagoba, míg az American Airlines naponta közlekedik a magyar fővárosból Philadelphiába, ami nemcsak hatalmas cargo-elosztó központ, hanem, fontos keleti-parti kikötő is egyben. „Az új LOT, American Airlines és Qatar Airways széles törzsű járatok elindulása önmagában véve is további évi 20 000 tonnás kapacitás-bővülést vetít előre a számunkra.” – fejtette ki René Droese.

A Budapest Airport a tavalyi évben összesen 16 000 négyzetméternyi, ultramodern logisztikai központot adott át a TNT és a DHL Express számára, az idei évben pedig elkezdődik egy 20 000 négyzetméteres, kifejezetten a cargo-légitársaságok számára készülő Cargo City építése a ferihegyi 2. Terminál közelében.

Ez utóbbit várhatóan 2019 második negyedévében adják át a forgalomnak és ennek révén a budapesti repülőtér cargo-kapacitása elérheti az évi negyedmillió tonnát. A fejlesztés része a Budapest Airport BUD 2020 névre keresztelt, ötéves repülőtér-fejlesztési programjának, amelynek összege eléri 50 milliárd forintot (160 millió eurót).