2024 április 20

Precíziós műszer a Hondától

A kilencedik generációs Civic merőben más mint az elődje. Ha elölről nézem 20mm-el alacsonyabb és 10mm-el szélesebb. Az orrész sarkos megoldása enyhe lambós fílinget eredményez, amin még sokat dob a LED nappali menetfény, hátulról pedig egy markáns féklámpa ív vonja magára a tekintetet. 

A koncepció, hogy spoilert növesztettek a féklámpákból nem mindenkinek esik le elsőre: az oldal ablakokat és a hátsó szélvédőt egy ívre ültették, így a hátsó szélvédő viszonylag magasan ér véget. Ezt határolja a féklámpa-spoiler ami valójában egy harmadik féklámpa. Alá, hogy azért legyen némi hátsó kilátás, egy áttetsző, sötétített plexi sáv került optikailag lekeskenyítve a csomagtartó ajtaját.

 

A megoldás leleményes, takarékos, de ha tolatni akarsz, felejtsd el a hagyományos jobbra hátranézős könyöklős bal kézzel kormányzol reflexet. De ez már nem is szükséges, mert az autót minden ízében úgy tervezték meg, hogy előre figyelj, a forgalomra, na meg a műszerekre. A tolatásnál tehát leginkább a multi funkciós LCD panelt kell nézni, ami a tolatókamera képét adja be automatikusan, ha a sebességváltót hátramenetbe kapcsolom.

Változás még, hogy a kettős kipufogó csövet egy csővel helyettesítették, amit a jobb hátsó felfüggesztés táján elrejtettek, így egy teljesen zárt, mély hátsó burkolatot kaphatott az autó.

A motor

A Civic család teljes motorválasztéka: 1.4, 1.8 benzines és egy 2.2 dízel. A tesztelt példány felszereltsége Executive, ami a prémium szintet jelöli. Az autó motorja egy négyhengeres i-VTEC 1.8 benzines ami 142 lóerőt ad le 6500 fordulaton, emissziója: 137 g/km ez 10%-al kevesebb a típuselődnél. A motornak nagyon jó hangja van, nekem a beindítás pillanata volt mindig a legszebb. Kicsit mély morcos, sportos az alapjárat. A menet teljesítménye lenyűgöző sík egyenes terepen, autópályán csendesen, észrevétlenül lehet közel kerülni a végsebességhez, de a nagy érdi emelkedőt lendület nélkül nem szereti. Az utazási élményt mégis kiemelkedőnek értékelem, amihez nagyban hozzájárulnak a 17’ kerekeken levő 225/45 gumik.

Az autót jó vezetni, hihetetlenül jól tapad nagy sebességgel is a kanyarokban. Mintha kimondottan tempós, kanyargós utakra fejlesztették volna az autót, ebben bizony verhetetlen specialista. Ez az autó a lendületes suhanásban lesz csodálatos partnerünk.

Felnyitva a motorháztetőt a látvány meglehetősen spártai, szerény, talán a régi szamuráj hagyományoknak is ez felel meg leginkább. A váltó hatsebességes manuális, de természetesen itt is van lelemény: a műszerfalon egy felkapcsolásra figyelmezető jelzőlámpát (Shift Indicator Light − SIL) helyeztek el. A motorelektronika detektálja, ha az adott menethelyzetben a nyomaték megfelelő lenne az eggyel magasabb fokozathoz is, és a fogyasztás minimumra csökkentése érdekében tanácsot ad a felkapcsolásra.

Az elektronika

Az autó telis tele van tömve a legmodernebb elektronikával. Már az ajtónyitás sem analóg kulccsal történik. Csak elég egy elektronikus jeladót a zsebben tartani és minden matatás, kotorászás nélkül a kilinccsel nyitható az ajtó. A motor is csak akkor indítható a Start/Stop gombbal, ha a jeladót érzékeli. A középkonzolon elhelyezett 800×480 mm-es WVGA panel igazi információs központ: rádió, MP3, video lejátszás (külső adathordozókhoz az extra csatlakozók: USB-, iPod-és AUX a jobb könyöktámaszban vannak elrejtve) valamint navigáció és tolatókamera kijelző. A hangrendszer intenzív zenei élményét igazi mélyhang sugárzó (90W) teszi teljessé, ami a csomagtérben van elrejtve.

A vezető tájékoztatására a legfontosabb információforrást, a digitális sebességmérőt is magába foglaló (i-MID, Intelligent Multi-Information Display) kijelzőt a műszerfal tetején helyezték el, a szélvédő és a műszerfal horizontján, ahol az útra koncentrálva is szemmel lehet tartani. A másodlagos információk lejjebb a kormány mögött láthatók. (fordulatszámmérő, motorhőmérséklet, üzemanyagszint).

Az i-MID folyamatosan mutatja a pillanatnyi sebességet, fogyasztást, megbecsüli mekkora távolságra lesz elegendő a tankban levő üzemanyag mennyisége. Megmutatja a lejátszható zenék listáját vagy akár a pontos időt. Kijelzi a navigáció által szükségesnek ítélt manőver irányát, bekövetkezésének várható távolságát. Illetve minden olyan információt megjelenít, mely segítheti a vezetőt döntéseiben, illetve tájékoztatja a gépjármű pillanatnyi állapotáról. (pl. biztonságiőv nincs bekapcsolva). Természetesen az i-MID menüjében a kormányon levő gombokkal lehet navigálni.

Az autó üzemanyag gazdaságos funkcióját direkt módon egy zöld színű Econ gombbal lehet bekapcsolni. Az autó leginkább gazdaságos és környezetkímélő beállításait aktiválja, a gázadás mértékétől függően a legjobb fojtószelepállást valósítja meg, lágyan növelve a nyomatékot, így csökkenthető az emisszió mértéke.

Mivel a Honda is felismerte, hogy az eltérő vezetési stílusok akár 15 százalékos változást is eredményezhetnek a fogyasztásban, érdemes a „fogyasztót” azaz minket öszökélni, hogy csak mértékkel tartsuk a lábunkat a gázpedálon. A rendszer a sebességmérő megvilágításával ad tanácsot az autósnak a takarékos vezetéssel kapcsolatban. Így a lehető legjobb fogyasztás érhető el mindennapi körülmények között, valósidejű visszajelzést kap a vezető, hogy gázadási gyakorlata miként befolyásolja az üzemanyagköltséget és a környezeti hatást. Megtanít a szükségtelen gyorsításokat és lassításokat mellőző, lendületőrző stílusra. A sebességmérő megvilágítása kék, ha alapjáraton működik a motor, és kék marad hirtelen gyorsítás és lassítás közben is. Zöldre vált, ha gazdaságosan vezetik az autót. A kettő között kékeszöld fény utal a finom gyorsításra és lassításra, amikor csak kicsit több gázt ad a vezető a legkedvezőbbnél.

Az ECO Assist növeli a klímaberendezés hatékonyságát is, amennyiben a hőmérséklet és a nedvesség függvényében vezérli a kompresszort, és a ventilátor feszültségének csökkentésével tehermentesíti a motort, illetve mérsékli a fogyasztást.

Az üzemanyag takarékosságot segíti még a start/stop rendszer (ez nem azonos az Engine Start Stop gombbal! a szerk.) ami nagyban hozzájárul a fogyasztás és a CO2-emisszió leszorításához – a dízel esetében ennek mértéke körülbelül 5 g/km. A lényege: ha a jármű nincs sebesség fokozatban, valamint álló helyzetben van tipikusan piros lámpánál, akkor a motor automatikusan „hibernálja” magát. A kuplung lenyomásával pedig automatikusan újra indul. A rendszer kikapcsolható, de csak a legközebbi Engine Start Stop gomb indításig, azaz elvileg folyamatosan figyel az ECO Assist.

További kisegítő elektronika: az emelkedőasszisztens, ami az emelkedőn való elindulást segíti (Hill Start Assist) benne van valamennyi manuális sebességváltós modellben. Megakadályozza a jármű hátragurulását, miközben a vezető felengedi a féket és átlép a gázpedálra. Körülbelül egy másodpercig fenntartja a féknyomást, a sima elindulást lehetővé téve.

A Honda nagyon odafigyelt a részletekre, hogy minden szempontból igazán komfortos legyen a telefonálás.  Zajszűrős mikrofonrendszert épített be, ami több mikrofonnal fogja fel a vezető hangját és a háttérzajt, majd digitális jelfeldolgozással levágja az utóbbit. Háttérzaj akkor sincs, ha nem beszél az autós. A hangminőség javítása a leengedett ablakoknál is  működik.

Belső tér

Egyedi, futurisztikus belső, tágas és variálható utastér. Ha kinyitjuk az ajtót és beülünk a volánhoz, önkéntlelenűl is a kormányra tesszük a kezünket, ami sima varrású, finom bőrrel van bevonva. Körbepillantva pedig luxushatású, kellemes tapintású, felületek jellemzik a belső teret. Az ülések jó illatú bőrrel bevontak, belső szerkezetük légkamrákkal van ellátva. A vezető külön kényelméről pedig elektromosan állítható derék és oldaltámasz gondoskodik. A napfénytető ebben a kánikulában nem volt kihasználva, de nagyon sokat dob a megjelenésen, értékes extra. Az első ülések közötti tárolóban két egyliteres és két 0,35 literes palack fér el a vezető természetes mozgástartományában. Hasonlóan a váltókart is közelebb tették a kormánykerék karimájához, a sebességváltás ergonomikusabb. A kézifék hátrébb az utas ülés mellé került, ahol még jól kézre esik a vezetőnek.

Az új Civic csomagterének alap mérete (467 liter) kategória első; köszönhetően a ‘Magic Seats’ ülésrendszernek, amellyel tényleg az igényekhez lehet igazítani a teret. A ‘Magic’ azt jelenti, hogy az ülések egyszerűen, egyetlen mozdulattal átrendezhetőek. Lehajtott hátsó ülésekkel pedig akár két felnőtt méretű biciklit is bepakolhatunk anélkül, hogy ki kellene szerelni az első kerekeket – ez 1200 literes csomagteret jelent!

A Honda Civic egy nagyszerű autó. A komfortja, a variálhatósága, a nagy belső tere, a ténylegesen teljes értékű hátső űlései miatt nagyszerűen használható családi autóként, de csajozós járgánynak is megteszi.  A teszt alatt a fogysztása 7,5 liter/100 km volt vegyes úthasználattal, ami több mint a gyári adat (vegyes: 6,1 liter/100 km.), de ez magyarázható a sportosabb vezetési stílussal. Az autó ára regisztrációs adóval 6 619 000 Forint.