
Négy éve vártak erre az olajszállítmányra
A csaknem egymillió tonna olajat szállító 275 méter hosszú Monte Toledo tanker 17 napi hajózás után vasárnap kötött ki a Sepsa spanyolországi olajvállalat kikötőjében Algecirasnál, nem messze Gibraltártól.
2012-ben lépett életbe az embargó
A Monte Taledo az első olajszállító tartályhajó, amely befutott európai kikötőbe 2012 közepe óta, amikor is az Európai Unió olajembargót vezetett be Teherán ellen, így próbálva rákényszeríteni arra, hogy tárgyaljon a nagyhatalmakkal a vitatott atomprogramjáról. Irán végül 2015 nyarán kötött megállapodást nukleáris programjáról az Egyesült Államokkal, Oroszországgal, Kínával, Franciaországgal, Németországgal és Nagy-Britanniával.
[extracode type=”ad” id=”in_post”]
Miután teljesítette a megállapodásban foglaltakat, az év elején lehetővé vált a vele szembeni nemzetközi szankciók feloldása, ezzel együtt az olajembargó feloldása. Ez megnyitotta Irán számára az utat a gazdasági fellendülés előtt. A Monte Toledót követve ebben a hónapban még féltucatnyi újabb iráni tartályhajó érkezik majd Európába. Februárban Iránban 29 hajót töltöttek meg nyersolajjal, három közülük már úton van Európába.
Így szól bele a világpiacba Irán is
Londoni iparági elemzők szerint az utóbbi három évtized legnagyobb és legtartósabb olajárzuhanásának több ellenirányú hatás miatt nem volt olyan mértékű globális gazdaságélénkítő hatása, mint amilyen a modellszámítások alapján indokolt lett volna. Februárban csökkent az OPEC olajtermelése a januári 32,65 millió hordóról.
Hatalmasat nőtt a kitermelés volumene
Egy genfi székhelyű szervezet becslése szerint Irán februárban 1,4 millió hordó olajat exportált naponta, miközben a tavalyi évben 350 ezer hordó volt az átlagos napi kivitel.
Mozgatják az árakat
Február közepén még arról cikkeztünk, hogy csaknem hét százalék pluszba került a kőolaj ára Iránnak arra a bejelentésére, hogy támogatja Oroszország és Szaúd-Arábia keddi javaslatát a kőolaj termelésének a befagyasztására.