2024 április 20

Mintha ember vezetné az Audi önvezető autóját

Akárha ember vezetné

Az Audi folyamatosan fejleszti önállóan közlekedő kísérleti autóit. Jack – ez az Audi A7 piloted driving concept belső beceneve – közlekedése most még természetesebben hat, ami például a veszélyes helyeken való közlekedés során is megmutatkozik. Jack például enyhén megnövelt oldaltávolságot tartva előzi meg a tehergépkocsikat, a sávváltásra pedig az irányjelzés mellett a sávelválasztó útburkolati jelek megközelítésével utal – pontosan úgy, ahogyan az emberi vezető jelezné szándékát környezete felé.

[extracode type=”ad” id=”in_post_trendextra” data=”81″]

Különösen jól érzékelhető Jack együttműködő karaktere, ha például más járművek kívánnak épp besorolni az autópálya forgalmába. A kísérleti autó ekkor a választott menetprofil függvényében dönt arról, hogy a pillanatnyi menethelyzet gyorsítással vagy fékezéssel oldható meg mindenki számára optimálisan. További fejlesztés, hogy kívánságra a navigációs rendszer az automatikus vezetéssel megtehető lehető legnagyobb távolság jellemezte útvonalat is kiszámítja.

A jövőbe látó „szuperagy”

Az automatizált vezetés „szuperagya” a vezetői segédrendszerek központi szabályozóegysége, röviden zFAS, amely a legkorszerűbb, nagyteljesítményű processzorokkal értékeli ki valós időben az érzékelők jeleit a környezet ideális matematikai modelljének felállítása szolgálatában. Ez a lehető legpontosabban képezi le a pillanatnyi közlekedési helyzetet, a zFAS így időben kalkulálhatja ki a megfelelő manővert – mintegy „a jövőbe pillantva”.

Az automatizált vezetést nagyobb biztonság és a közlekedési infrastruktúra hatékonyabb kihasználása, a vezető számára pedig színvonalasabb kényelem jellemzi. Az Audi már eddig is több rendszert fejlesztett ki jól bevált technikáiból a támogatott vezetéshez, a közlekedési torlódásokban segítő, immár sorozatgyártású berendezése jelenleg az Audi A4 és az Audi Q7 kínálatában is megtalálható.

[extracode type=”ad” id=”in_post”]

Egyre több az előrelépés

Az Amerikai Egyesült Államokban például egy vezető nélküli Audi TTS rajzolta fel a márka négy karikáját egy sósivatagba, illetve teljesítette ugyancsak pilóta nélkül a Sziklás-hegységbeli Pikes Peak legendás hegyiversenyének távját, Hockenheim pályáján pedig egy szintén vezető nélküli Audi RS 7 Sportback körözött 2014 őszén, mégpedig mindvégig a fizika határain autózva.

Azóta a közutakon is bemutatta az Audi az automatizált vezetés következő fejlesztési szintjét, például az Amerikai Egyesült Államok autópályáin valós közlekedési körülmények között, a Nyugati-partról indulva egészen Las Vegasig.

Az önvezető autók tehetik be a kaput a biztosítóknak
Elérkezett az önvezető autók kora, már nem vagyunk messze attól, hogy szélesebb körben is elérhető legyen. A gyártók esküsznek a technológia biztonságosságára. Na de akkor minek kell biztosítás?

Internet és autó

A jövő az internetes hálózatoké, ami az automatizált vezetésre is érvényes. Az autók és a környezeti infrastruktúra a jövőben mind intenzívebb kommunikációt folytat egymással. Ennek fontos feltételei azok a közös információs interfészek, amelyek révén még jobban kiaknázhatók az automatizált vezetés kínálta lehetőségek az autópályákon.

Az Audi partnereivel közösen a jövőbeni 5G kommunikációs szabványnak megfelelő komponenseket is fejleszt, illetve tesztel. A fejlett Car-to-X kommunikáció – ideiglenesen engedélyezett használata esetén – akár a leállósáv késedelem nélküli igénybevételét is lehetővé teszi az automatizált vezetésű autók számára.

Egy lépéssel tovább halad az ugyanazon az úton közlekedő járművek közötti Car-to-Car kommunikáció, amellyel a veszélyes helyek és baleseti helyszínek valós időben jelenthetők. Az automatizált vezetéssel közlekedő gépkocsik sebessége ennek megfelelően mindenkor automatikusan a potenciális veszélyhez igazodik.