2025 november 17
Meglepő stratégiai lépés –A Nike áremeléssel akarják megmenteni a gyengélkedő márkát

Meglepő stratégiai lépés –A Nike áremeléssel akarják megmenteni a gyengélkedő márkát

A Nike új vezérigazgatója drasztikus áremelésekkel próbálja kivezetni a sportszergyártót a válságból. A cipők, ruhák és sportfelszerelések ára egy év alatt 14–18 százalékkal nőtt. Az árrobbanás a cég fordulóstratégiájának része, de kérdés, meddig bírják ezt a vásárlók.

A Nike drasztikus áremelésekkel próbál talpra állni. Forrás: Unsplash

A Nike meredek áremelésekkel próbálja visszaszerezni piacvezető pozícióját: a vállalat az elmúlt egy évben 17 százalékkal növelte cipői, 14 százalékkal ruházati termékei és 18 százalékkal sportfelszerelései árát. Az intézkedések az új vezérigazgató, Elliott Hill fordulóstratégiájának részei, amelyet a cég történetének legnagyobb értékesítési visszaesése után indítottak el – számolt be a Nike terveiről a CNBC.

Az áremeléssel a Nike az „ár erejére” támaszkodik

A DataWeave elemzése szerint a Nike mintegy 3 300 termék árát emelte meg 2024 szeptembere és 2025 szeptembere között.
A legnagyobb drágulás a felszerelések és védőeszközök esetében történt, de a cipők és ruházati termékek is két számjegyű emelkedést mutattak. A növekedés főként 2025 elején gyorsult fel, amikor a cég egyszerre próbálta ellensúlyozni a globális vámok hatását és növelni a haszonkulcsot.

A Nike az árazási erejére támaszkodik, miközben a külső nyomások, mint a vámok és a csatornaváltások, csökkentik a haszonkulcsot” – mondta Karthik Bettadapura, a DataWeave vezérigazgatója.

A Nike az áremeléseket szelektíven alkalmazza, hogy ne veszítse el a keresletet legerősebb kategóriáiban, ugyanakkor megőrizze prémium márkaértékét.

A visszaesés után új vezető és új stratégia

2024 második felében a Nike a világjárvány óta legnagyobb visszaesését szenvedte el, ami vezetőváltáshoz vezetett.
Elliott Hill vezérigazgatóként új alapokra helyezte a működést. Visszafogta az online leárazásokat, racionalizálta az ellátási láncot, és az ikonikus termékekre, mint az Air Jordan és az Air Force One helyezte a hangsúlyt.

Az első eredmények biztatóak. A Nike legutóbbi negyedéves jelentésében a vártnál magasabb értékesítési adatokat közölt, jelezve, hogy a fordulóstratégia működhet. Ugyanakkor a vállalat figyelmeztetett. A globális vámháborúk és a magas költségek miatt a bruttó marzs 1,2 százalékponttal csökkenhet a 2026-os pénzügyi évben.

Vámnyomás és költségháború Ázsiában

A Nike gyártási lánca továbbra is nagyrészt ázsiai központú, ezért a vállalatot különösen érzékenyen érinti az amerikai–kínai kereskedelmi háború.
A vámok mértéke akár 1,5 milliárd dolláros többletköltséget is jelenthet, amit az áremelések próbálnak kompenzálni.

Ennek ellenére a Nike megtartotta piacvezető szerepét a sportmárkák között, miközben a verseny egyre erősebb a Adidas és a New Balance részéről – különösen az európai és ázsiai piacokon.

A Nike új vezetése a profit helyreállítását és a márka presztízsének visszaépítését célozza, de mindezt magasabb fogyasztói árakon keresztül.
Ha a stratégia beválik, a vállalat akár új növekedési pályára is állhat – ha viszont a vásárlók elfordulnak a dráguló termékektől, a „Just Do It” szlogen mögött ezúttal komoly kockázat húzódhat meg.

Jelen írás kizárólag tájékoztatási célt szolgál. A cikkben megjelenő információk nyilvános és mindenki számára elérhető adatok alapján kerültek felhasználásra.

Címlapkép forrása: Unsplash

Oszlányi Gyöngyvér

Oszlányi Gyöngyvér



Oszlányi Gyöngyvér a Tőzsdefórum vezető szerkesztő-újságírója, ahol gazdasági témájú cikkeket ír, hírszerkesztéssel és címlapszerkesztéssel is foglalkozik. Korábban a Médiaworksnél dolgozott újságíróként, és megfordult a Világgazdaság, Magyar Nemzet, Bors, Ripost vagy Metropol oldalain. Tapasztalata kiterjed a gazdasági, kulturális, valamint közösségi hírek szerkesztésére, és szoros kapcsolatban áll a napi gazdasági eseményekkel.Fotósként rendszeresen jelentek meg a sajtóban képei. Rendszeresen vett részt sajtóeseményeken, ahol interjúkat, tudósításokat és beszámolókat készített, sőt videós anyagokat is forgatott, amelyek több milliós nézettséget értek el. Pályafutását művészeti menedzseri és újságírói diplomával kezdte, majd a József Attila Tudományegyetemen szerzett kommunikáció szakos diplomát. Két évig műsorvezetőként dolgozott filmes témájú podcasteken. Újságírói munkája előtt marketingmenedzserként dolgozott nemzetközi reklámügynökségeknél, ahol sikeres reklámkampányokat szervezett és PR területen szerzett tapasztalatokat. Ezen kívül dizájnerként és kulturális menedzserként is több projektben vett rész sikeresen. Gyöngyvér fiatal korában táncművészként dolgozott nemzetközi filmekben szerepelt és modern darabokban működött közre.

Iratkozz fel a hírlevelünkre!

Kapd meg a legújabb tőzsdei híreket, egyenesen az e-mail fiókodba.