
Lenyúlná az Uber üzletét a BMW
Európában másképp megy
A carsharing (autómegosztás) a járművek közös, megosztott használatát, a ridesharing pedig (fuvarmegosztás) fizető utas alkalomszerű felvételét jelenti egy-egy útszakaszra. A fuvarmegosztás az egyik leggyorsabban növekvő szegmense a szolgáltatások digitalizációjával megjelent új, a közösségi megosztáson alapuló gazdasági ágnak (sharing economy). Az Egyesült Államokban a ridesharing, vagyis a fuvarmegosztó piacot az Uber, Kínában pedig a Didi Kuaidi vezeti.
Európa számos országában jogi úton gáncsolták el az Uber szolgáltatását, „mivel itt másként mennek a dolgok”, mint Amerikában – mutatott rá Peter Schwarzenbauer, megjegyezve, hogy ugyanakkor jórészt a Szilícium-völgyre jellemző „cowboy-mentalitásnak” is köszönhető, hogy az Uber nem igazán tudta megvetni a lábát a kontinensen.
Peter Schwarzenbauer az interjúban hangsúlyozta, hogy sikeres fuvarmegosztó szolgáltatást csak az érintett szereplők beleegyezésével lehet indítani Európában. Az, ahogy Amerikában elkezdünk csinálni valamit, ami nem tilos, majd a kész tényeket hivatalosan is elfogadtatjuk, az Európában nem megy – mutatott rá.
Kellenek a partnerek
A BMW ezért a Sixt bérautó vállalattal közösen üzemeltetett DriveNow carsharing szolgáltatására építve kívánja létrehozni saját fuvarmegosztó szolgáltatását. Az egyik elképzelés az, hogy a DriveNow flottájának kihasználatlan járműveit lehetne kibérelni fuvarmegosztó szolgáltatásokhoz, például diákmunka keretében.
[extracode type=”ad” id=”in_post”]
A DriveNow elsősorban munkanapokon és munkaidőben használt flottája ugyanis esténként és hétvégenként rendszerint kihasználatlanul áll. Egy fuvarmegosztó szolgáltatás működtetéséhez azonban a BMW-nek minden bizonnyal szüksége lesz még egy további partnerre is a szükséges szoftver kifejlesztéséhez és karbantartásához.
Ilyen lehet például a hamburgi WunderCar, amelyik Prágában, Budapesten, Varsóban és Isztambulban már el is indította fuvarmegosztó szolgáltatását. Tavaly már voltak arról hírek, hogy a BMW részesedést próbált vásárolni a WunderCar vállalatban, ebből azonban végül nem lett semmi.
A Manager Magazin tavaly júniusi beszámolója szerint viszont meg nem nevezett nagyságú részesedést vásárolt magának a WunderCarban a Sixt tulajdonosának egyik fia, Konstantin Sixt.