2024 december 09

Kiterjesztik a fizetős parkolást Bécsben

Október 1-jétől további városrészekre terjesztik ki a fizetős parkolást az osztrák fővárosban. Több szabad parkolóhelyet és jobb levegőt várnak az intézkedéstől. Jövő hónap elejétől a Gürteltől nyugatra eső városrészekre is kiterjesztik a fizetős parkolást az osztrák fővárosban. Vagyis már Rudolfsheim-Fünfhausban valamint Meidling, Penzing, Ottakring és Hernals egyes részein sem lehet parkolójegy nélkül letenni az autót Bécsben.

Az új fizetős parkolóövezetekben (Kurzparkzone) munkanapokon 9 és 19 óra között maximum három órán át lehet otthagyni az autót, míg a régebb óta fizetős 1-9. és 20. kerületben ez az időszak valamivel hosszabb – 9-től 22 óráig tart –, és maximum két órán át lehet parkolni. Továbbra is külön szabályozás vonatkozik a Stadthalle környékére, ahol a Kurzparkzone (rövid idejű parkolási zóna) munkanapokon 9-től 22 óráig, hétvégén és ünnepnapokon pedig 18-tól 22 óráig tart. A régi és új zónákban egyaránt érvényes parkolójegyet trafikokban, benzinkutakon, cigarettaautomatáknál, autós szervezeteknél (ARBÖ, ÖAMTC) valamint a bécsi közlekedési vállalat, a Wiener Linien jegyautomatáinál vehetnek a városba érkező autósok. Az előre váltható, különböző időintervallumra szóló – félórás, órás, másfél órás stb. – jegyeket az autósoknak maguknak kell érvényesíteniük azzal, hogy jól láthatóan beikszelik rajta a hónapot, napot, órát és percet, amikor megkezdik a parkolást. Fontos, hogy ne felejtsék el ráírni az évszámot sem! Továbbra is érvényes, hogy tíz percig ingyen lehet megállni, ehhez azonban egy tízperces – lila színű – parkolójegyet kell kitölteni. Mielőtt bárki megörülne: egy félórás parkolást természetesen nem lehet elintézni három ilyen jeggyel! A parkolási díjat – akár külföldi – mobiltelefon segítségével is rendezni lehet, ehhez előzetes on-line vagy sms-regisztráció szükséges. A fizetős parkolás kiterjesztésére azért volt szükség, mert Bécs törvényben előírt kötelezettséget vállalt a finom szálló por és az ózonkoncentráció csökkentésére, valamint a városba érkező napi 350 ezer gépjármű erősen leterheli a parkolókat. Egy tanulmány szerint a fizetőparkolós területeken 30 százalékkal több a szabad parkolóhely, mint a nem fizetős részeken, ráadásul sokan inkább a tömegközlekedésre váltanak. A régebb óta fizetős belső kerületekben a parkolási díj bevezetésével 120-ról valamivel több mint 80 százalékra sikerült csökkenteni a parkolóhelyek kihasználtságát.