2024 február 29

Kemény bírságot kapott a Sberbank – frissítve

Ezért kapták a büntetést

A közlemény szerint a Sberbank megsértette a pénzforgalmi szolgáltatás nyújtásáról szóló törvény, a pénzforgalom lebonyolításáról szóló MNB-rendelet és az alapszámla jellemzőiről és díjazásáról szóló kormányrendelet több előírását is.

Kiemelték, hogy a hitelintézet többek között megsértette a keretszerződés megkötését megelőző tájékoztatásra, a keretszerződés módosítására és megszüntetésére, valamint a pénzforgalmi számlanyitásra, az utólagos tájékoztatásra, illetve a felelősségi és kárviselési szabályokra, a fizetési megbízás átvételére, a teljesítési határidőre, a kedvezményezett ügyfelek fizetési számláján történő haladéktalan jóváírásra, valamint az alapszámla díjára vonatkozó rendelkezéseket.

Az MNB a vizsgálatában súlyosbító körülményként értékelte, hogy a Sberbank Magyarország Zrt. számos vonatkozásban nem alkalmazta megfelelően a pénzforgalmi jogszabályokban foglalt előírásokat, a fogyasztónak és a mikro vállalkozásnak minősülő ügyfelei kárára jelentős mértékű jogosulatlan vagyoni előnyre tett szert.

[extracode type=”ad” id=”in_post”]

Szabálysértés

Ráadásul a jogszabálysértő állapot az esetek többségében huzamosan állt fenn, és mindezeket beépítették a hitelintézet szerződési feltételeit rögzítő dokumentumokba, informatikai rendszerébe, illetve belső eljárásrendjébe és esetenként a jogszabálysértés az adott fizetési műveletek széles körét érintette.

Az MNB a pénzforgalmi ellenőrzési tevékenysége során kiemelten veszi figyelembe az ügyfelek jogainak megsértését. A jegybank különösen fontosnak tartja a pénzforgalmi szabályok betartásának ellenőrzését, elítél minden jogszabályszegést és ennek megfelelően a továbbiakban is kellő szigorral lép majd fel a pénzforgalmi szolgáltatást nyújtó intézmények ellenőrzésénél – olvasható az MNB közleményében.

Reagálás

A jegybank határozatára reagálva a Sperbank Magyarország Zrt. közölte: a bank már az MNB vizsgálata során lépéseket tett a belső folyamatok korrekciójára, biztosítva, hogy hasonló eset a jövőben ne fordulhasson elő.

Az MNB határozatában foglalt egyéb rendelkezések teljesítése folyamatban van, ezzel párhuzamosan már megtörtént az érintett lakossági és mikrovállalati ügyfelek kártalanítása – áll a bank a közleményében.