2024 április 20

Infarktust kapott a kínai vadászgépgyártó cég vezére

Luo Jang, a Shenyang Aircraft Corp. (SAC) 51 éves vezetőjét akkor érte a halál, amikor szemtanúja volt a J-15-ös első sikeres landolásának Kína gyakorló célra használt, Liaoning nevű repülőgép-hordozóján. Luo volt a repülőgép-fejlesztési program irányítója.

A kínai tervezésű és gyártású, fedélzeti leszállásra alkalmas J-15-ös többféle rakétákkal szerelhető fel. A szakértők szerint képességeit tekintve az orosz Szu-33-assal, vagy az amerikai F-18-as vadászgéppel hasonlítható össze.

A kínai média jelentős terjedelemben foglalkozik a hétvégi sikeres kísérlettel, a kínai központi televízió filmjelentésben számolt be róla, míg a Hszinhua hírügynökség több mint tucatnyi fényképfelvételt tett közzé az eseményről. Korábban csak arról szóltak jelentések, hogy a gépekkel az úgynevezett talajérintéses átstartolást gyakorolták.

A China Daily című angol nyelvű napilapban Lin Csou-ming, az állami légi ipari vállalat elnöke például arról beszélt, hogy a repülőgép-hordozó fellendíti az ágazatot, mivel növeli az igényt a vadászgépekre, a helikopterekre és a gyakorló gépekre.

A sikeres kísérelt kapcsán megszólaló szakemberek ugyanakkor megállapítják, hogy az újabb állomás nem jelenti természetszerűleg azt, hogy a közeljövőben létre fogják hozni a zászlóshajót kísérő hordozó-harccsoportot is. Becslések szerint erre további négy-öt évre lesz szükség.

A 300 méter hosszú repülőgép-hordozó hajótestét Kína Ukrajnából vásárolta 1998-ban, és az csak az idén szeptember végén került – felszerelve – a haditengerészethez. Legénysége eddig több mint száz tesztet, illetve gyakorlatot végzett rajta. A Liaoning legutóbb november 11-én futott ki a tengerre 19 napra.

A világ egyetlen katonai szuperhatalmának, az Egyesült Államoknak 11 repülőgép-hordozója van szolgálatban, Olaszországnak kettő, Oroszországnak, Franciaországnak, Indiának és Spanyolországnak pedig egy-egy.