2024 április 24

Ideiglenesen betiltották a Telekom új csomagját

Korlátozza a versenyt?

A felfüggesztő intézkedésre azért volt szükség, mert ha bebizonyosodik, hogy a szolgáltató jogsértést követett el, utólag már nem vagy csak különösen nehezen lehetne visszafordítani a Telekomnak a hatósági eljárás ideje alatt kötött szerződésekkel megszerzett versenyelőnyét. A szolgáltató végrehajtotta az ideiglenes intézkedésben foglaltakat, felfüggesztette a Flip Otthon díjcsomag értékesítését, ugyanakkor ezzel egy időben bevezette a Flip Otthon+ nevű díjcsomagját, amely szabályosságát az NMHH szintén vizsgálni fogja.

[extracode type=”ad” id=”in_post_trendextra” data=”110″]

A hírközlési törvény és az uniós szabályozás alapján a Telekom mint jelentős piaci erejű szolgáltató nem folytathat olyan piaci gyakorlatot, amely alkalmas lehet a verseny korlátozására.

Ennek értelmében, ha egy ilyen szolgáltató egy új, a korábbiaktól lényegesen eltérő díjcsomaggal bővítené a kínálatát, a tervezett szolgáltatást annak bevezetése előtt legalább 30 nappal köteles a hatóság által előzetesen jóváhagyott nagykereskedelmi áron felajánlani az adott területen hálózattal nem rendelkező szolgáltatóknak. Így azok versenyezni tudnak a Telekom szolgáltatásával, és az előfizetők érdekei versenyhiány miatt nem sérülnek. Az NMHH jelenleg vizsgálja, hogy a Telekom a Flip Otthon díjcsomag esetében eleget tett-e a kötelezettségeinek.

Megállapodott az NMHH az Invitellel

Az NMHH és az Invitel között május 31-én megkötött hatósági szerződésben a szolgáltató vállalta, hogy összesen 127,3 millió forintot ír jóvá azoknak a vezetékes telefont használó ügyfeleinek, akik ilyen szolgáltatást 2015-ben is igénybe vettek, jelenleg is Invitel-ügyfelek, és tiltott módon emelt árat náluk a cég.

[extracode type=”ad” id=”in_post”]

A szerződés azt a hatósági felügyeleti eljárást zárja le, amelyet az NMHH a cég 2015-re vonatkozó kötelező adatszolgáltatásának alapján ez év januárjában indított, és amelyben a cég mindenben nagyon együttműködőnek bizonyult. Az Invitel ugyanis jelentős piaci erővel rendelkező szolgáltatóként 2015-ben nem alkalmazhatott volna indokolatlanul, az infláció fölött megemelt díjakat a vezetékes telefonra vonatkozó előfizetési díjakra, mégis, árait a KSH által mért, 0 százalékos fogyasztói árindexhez képest 1,38 százalékponttal növelte abban az évben.

Az így elért többletbevételt az Invitel és az NMHH megállapodása alapján a szolgáltató most visszafizeti az érintett előfizetőknek. A cég egyenlő arányban írja jóvá az összeget az érintett ügyfelek forgalmi díjaiból a júliusi és augusztusi számlákon. Erről külön értesítést is kapnak a szolgáltatótól, ami előfizetőnként összesen közel ezer forintos tételt jelent.

Az NMHH és az szolgáltató abban is megállapodott, hogy a vezetékes telefonra vonatkozó előfizetési díjait csak a szerződésben előre meghatározott arányban – legfeljebb az idei fogyasztói árindex 1,38 százalékponttal csökkentett mértékével – emelheti.