2024 április 20

Együtt tiltják be az Uber és a Grab szolgáltatását

Thaiföldön is léptek

A thaiföldi fővárosban nagyon gyakran használt közlekedési eszköz a motorkerékpár, mert a hatalmas dugók miatt jóval gyorsabb eljutni motorral bárhova mint autóval. Az internetes fuvarmegosztó szolgáltatást nyújtó cégek közül elsőként a Grab nevű, szingapúri székhelyű társaság, majd három hónapja az amerikai székhelyű Uber indított motoros taxiszolgáltatást Bangkokban.

Thaiföldön 186 ezer motorbiciklit jegyeztek be taxiszolgáltatásra jogosult járműnek, ezek majdnem fele Bangkokban üzemel. Ahogy azonban várható volt, nagyon gyorsan konfliktusok alakultak ki a klasszikus módon működő, hivatalos engedéllyel rendelkező motorbiciklis taxisok és a mobiltelefonos alkalmazás segítségével rendelhető motoroknak az Uberrel vagy a Grabbal szerződésben álló vezetői között.

[extracode type=”ad” id=”in_post_trendextra” data=”81″]

Durva következmények

A Grad Bike közleményben jelezte, hogy dolgozik a thaiföldi kormánnyal a problémák megoldásán. A cég hangsúlyozta, hogy a vele kapcsolatban álló motorosok jól felkészültek, és van biztosításuk.

Az Uber egyelőre nem reagált. A thaiföldi hatóságok eddig hatvanhat motorbiciklist vettek őrizetbe, mert az Ubernek vagy a Grabnak dolgoztak. Első alkalommal 112 dollárnak megfelelő bírsággal sújthatóak, ha többször is „tetten érnek” valakit, miközben taxiszolgáltatást nyújt a megfelelő engedély nélkül, elvehetik jogosítványát.

[extracode type=”ad” id=”in_post”]

Konfliktusok özöne

A 2011-ben alapított Grab öt szolgáltatása – GrabTaxi, GrabCar, GrabBike, GrabExpress, GrabHitch – hat ázsiai ország 30 városában érhető el okostelefon segítségével. Tavalyi adatok szerint a Grabnak 75 ezer regisztrált sofőrje van, és közel négymillióan töltötték le a szükséges mobilapplikációkat.

Az Uber már közel 70 országban nyújt különböző szolgáltatásokat, és pár év alatt a világ egyik legértékesebb startup vállalatává nőtt ki magát, piaci kapitalizációja már 50 milliárd dollár körül mozog. Az internetes fuvarmegosztó cégek gyors terjeszkedése azonban gyakran konfliktusokat szült azokban az országokban, amelyekben megjelentek. Egyrészt komoly konkurenciát támasztanak a hagyományos taxi szolgáltatásnak szerte a világban, másrészt a hatóságok a szabályozás és a felügyelet rendezetlensége miatt aggódnak.