2025 november 17
Trump aláírta – 25 százalékos vám jön a teherautókra, indul az új vámrendelet

Trump aláírta – 25 százalékos vám jön a teherautókra, indul az új vámrendelet

Donald Trump amerikai elnök újabb vámcsomagot írt alá, amely drasztikusan megemeli a közép- és nehéz tehergépkocsik, valamint az autóbuszok importját terhelő adókat. A cél az amerikai gyártás felpörgetése és a külföldi verseny visszaszorítása.

Az új vámrendelet november elsején lép életbe. Forrás: Unsplash (illusztráció)

25 százalékos vám a teherautókra, célkeresztben Mexikó

Trump pénteken aláírta a rendeletet, amely 25 százalékos vámot vet ki minden közép- és nehéz tehergépkocsira, valamint azok alkatrészeire.
A döntés november 1-jén lép hatályba, és 10 százalékos vámot ír elő az összes importált buszra, beleértve az iskola- és városi buszokat is.

A Fehér Ház indoklása szerint a vámemelés nemzetbiztonsági okokból történik. A cél  a járműgyártást visszaterelése az Egyesült Államokba. A döntés leginkább Mexikót érinti, amely az amerikai teherautó-import 78 százalékát adja. Kanada a további 15 százalékért felel.

 

Gazdasági nacionalizmus a gyártók védelmében

Trump korábban azt mondta:

Az amerikai ipart meg kell védenünk a tisztességtelen külső versenytől.”

Az elnök szerint az intézkedés olyan gyártóknak kedvez, mint a PACCAR-csoport (Peterbilt, Kenworth) és a Daimler Truck (Freightliner). Ezek a gyártók jelentős amerikai gyártókapacitással rendelkeznek.
A vámrendelet támogatást is biztosít. Az Egyesült Államokban gyártott járművek után a cégek 2030-ig 3,75 százalékos adójóváírást kapnak az MSRP (ajánlott kiskereskedelmi ár) alapján, ezzel ellensúlyozva az importalkatrészekre kivetett új terheket.

 

A vámrendeletben Mexikó a legnagyobb vesztes

A szakértők szerint az új vámrendelet jelentős csapást mér Mexikóra, amely az elmúlt években az amerikai autóipari lánc egyik kulcsországa lett.
A mexikói gyárakban készülő teherautók, alkatrészek és buszkomponensek évtizedek óta az amerikai közúti járműipar gerincét alkotják. A mostani vámintézkedés azonban megdrágíthatja az importot, és láncreakciót indíthat el az árakban.

A közgazdászok arra figyelmeztetnek, hogy a logisztikai és közlekedési szektorban is áremelkedés várható, mivel az importált teherautók és buszok drágulása átgyűrűzhet a fuvarozási díjakba és a városi közlekedési költségekbe is.

 

A vámháborúk folytatódnak – üzenet Kínának és Mexikónak

Trump az elmúlt hónapokban több olyan döntést is hozott, amely erősíti az amerikai gazdasági nacionalizmust.
A mostani vámcsomag a 2018–2019-es Kína-ellenes tarifákhoz hasonlóan stratégiai nyomásgyakorlás része, amely a Fehér Ház szerint hosszú távon hazai gyártási kapacitásokat teremt.

Ugyanakkor több elemző arra figyelmeztet, hogy a vámháborúk rövid távon inflációt gerjeszthetnek, miközben a szomszédos országokkal – különösen Mexikóval – kereskedelmi feszültségeket szülnek.

 

Vámok mögötti politika – belső gazdasági üzenet

A rendelet aláírásának időzítése sem véletlen. A republikánus kampányban Trump a „visszatelepített gyártás” narratíváját építi. A vámemelés így egyszerre gazdasági és politikai üzenet a belpolitikai szinten az amerikai munkások és gyártók felé és külpolitikai szinten Mexikó és Kína irányába.

 

Szakértői kommentár

Az Eurasia Group szerint a döntés „egyértelműen politikai célokat szolgál, de rövid távon megzavarhatja az észak-amerikai járműellátási láncot.”
A CFR (Council on Foreign Relations) elemzése szerint a vámok a NAFTA-utód USMCA egyezmény alapelveivel is ütközhetnek, ami újabb kereskedelmi vitákhoz vezethet.

 

Jelen írás kizárólag tájékoztatási célt szolgál. A cikkben megjelenő információk nyilvános és mindenki számára elérhető adatok alapján kerültek felhasználásra.

Címlapkép forrása: 

 

Oszlányi Gyöngyvér

Oszlányi Gyöngyvér



Oszlányi Gyöngyvér a Tőzsdefórum vezető szerkesztő-újságírója, ahol gazdasági témájú cikkeket ír, hírszerkesztéssel és címlapszerkesztéssel is foglalkozik. Korábban a Médiaworksnél dolgozott újságíróként, és megfordult a Világgazdaság, Magyar Nemzet, Bors, Ripost vagy Metropol oldalain. Tapasztalata kiterjed a gazdasági, kulturális, valamint közösségi hírek szerkesztésére, és szoros kapcsolatban áll a napi gazdasági eseményekkel.Fotósként rendszeresen jelentek meg a sajtóban képei. Rendszeresen vett részt sajtóeseményeken, ahol interjúkat, tudósításokat és beszámolókat készített, sőt videós anyagokat is forgatott, amelyek több milliós nézettséget értek el. Pályafutását művészeti menedzseri és újságírói diplomával kezdte, majd a József Attila Tudományegyetemen szerzett kommunikáció szakos diplomát. Két évig műsorvezetőként dolgozott filmes témájú podcasteken. Újságírói munkája előtt marketingmenedzserként dolgozott nemzetközi reklámügynökségeknél, ahol sikeres reklámkampányokat szervezett és PR területen szerzett tapasztalatokat. Ezen kívül dizájnerként és kulturális menedzserként is több projektben vett rész sikeresen. Gyöngyvér fiatal korában táncművészként dolgozott nemzetközi filmekben szerepelt és modern darabokban működött közre.

Iratkozz fel a hírlevelünkre!

Kapd meg a legújabb tőzsdei híreket, egyenesen az e-mail fiókodba.