2024 június 17

A Nyugatit is hozzácsapják a Liget projekthez?

Állami terület

Baán László közleményében felidézte, hogy egy keddi cikkében a Népszabadság vetette fel, hogy Demján Sándor a Nyugati pályaudvar melletti, egykor kormányzati negyednek szánt területre vinné a Liget Budapest projektet, ám a miniszteri biztos szerint a lap „teljesen abszurd következtetéseket vont le” a tízéves koncepció kapcsán.

A közlemény emlékeztet arra, hogy a Demján-csoport szerdai közleményében jelezte: ugyan örülnek a rozsdaövezeti terület esetleges rendbetételének, de az ötlet nem tőlük származik. Másfelől sem Demján Sándor, sem más nagyvállalkozó nem vihetne az egykor kormányzati negyednek szánt vasúti területre semmit, ugyanis az állami tulajdon – hangsúlyozza a kommüniké.

Összességében drágább lenne

Baán László szerint a legsúlyosabb tévedés azt állítani, hogy ez az egykor tervezett kormányzati negyed helyére kerülő fejlesztés kiváltaná a Liget projektet, ráadásul még fele annyiba sem kerülne.

„A Nyugati pályaudvar vágányai melletti és/vagy fölötti helyen hogyan „váltódna ki” az Állatkert fejlesztése, a Közlekedési Múzeum történeti épületének újjáépítése, a Vajdahunyadvár és a Szépművészeti Múzeum felújítása s legfőképpen magának a városligeti parknak a teljes megújítása?” – teszi fel a kérdést a miniszteri biztos.

Baán László kiemelte: a Liget projektnek csupán néhány elemét lehetne megvalósítani a Nyugati mellett, ám a Városligetnél jóval drágábban, ugyanis ezen a vasúti területen rendkívül jelentős talajcsere szükséges a súlyos szennyezettség miatt.

Össze lehetne kötni őket

Ehhez ráadásul a vasúti forgalom teljes megszüntetésére (ami egy vadonatúj pályaudvar felépítését és költségeit jelenti) vagy pedig a vasúti pályák részbeni felszámolására és maradék részük betonszerkezettel történő lefedésére lenne szükség.

[extracode type=”ad” id=”in_post”]

„Ez utóbbi azon túl, hogy szintén nem olcsóbb megoldás a városligeti fejlesztésnél, legfeljebb a Westend bevásárlóközpont tetején megvalósítotthoz hasonló karakterű, korlátozott zöldfelületeket hozna létre, szemben a Liget projekt teljes értékű, földfelszínen történő, több tízezer négyzetméternyi zöldfelület-bővítésével” – áll a közleményben.

Baán László szerint ezért teljesen abszurd egy a Városliget fejlesztését kiváltó és azt olcsóbban megvalósító Nyugati projektről beszélni, megfontolandó azonban ennek a rozsdaövezetnek a Nyugatit a Ligettel összekötő zöldsávvá alakítása.

Lázár János Miniszterelnökséget vezető miniszter csütörtöki sajtótájékoztatóján közölte: a kormány vizsgálja annak lehetőségét, hogy a Nyugati pályaudvar és a Liget projekt közötti szakaszon új, nagy méretű zöldterület jöjjön létre Budapest közepén.