2024 május 23

2030: új szint ember és gép között

A prognózis szerint a feltörekvő technológiák, a szoftverekben, Big Datában és a számítási teljesítményben végbemenő hatalmas fejlesztéseknek is köszönhetően, teljes mértékben át fogják alakítani életünket.

A társadalom és a gépek kapcsolata új korszakba lép, amit a következők jellemeznek majd:

– A jelenleginél is nagyobb hatékonyság és több lehetőség, aminek köszönhetően az emberiség átlépheti saját korlátait.

– Az ember „digitális vezetővé” válik, a technológia pedig az ember „bővítményeként” fog működni, így téve egyszerűbbé a mindennapi tevékenységeket.

– A munka megy az emberek után: a szervezetek fejlett, adatvezérelt kereső technológiák segítségével kutatják majd fel és alkalmazzák a tehetségeket a világ bármely részéről.

– Az „adott pillanatban” tanulunk, mivel a változás üteme olyan mértékű lesz, hogy új iparágak jönnek létre, és a túléléshez új készségekre lesz szükségünk.

Bizonytalan kor

A tanulmánnyal az volt a Dell Technologies célja, hogy segítsen a vállalatoknak eligazodni egy bizonytalan világban és ezzel együtt felkészülni a jövőre. Manapság a digitális átalakulás kíméletlenül átszervezi az iparágakat. A modern kori történelemben először a globális vezetők nem tudják megjósolni, miként fog alakulni a jövőben iparáguk sorsa.

[extracode type=”ad” id=”in_post”]

A Dell Digital Transformation Index felmérése szerint 16 különböző országból származó magas beosztású döntéshozók 52 százaléka tapasztalt saját iparágában jelentős zavarokat a digitális technológiák eredményeképp. Ráadásul majdnem minden második vállalkozás úgy véli: lehetséges, hogy a cége a következő három–öt évben elavulttá válik.

„Az ipar soha nem tapasztalt még ilyen mértékű zavarokat. A változás üteme nagyon is valóságos, mi pedig vagy lépünk, vagy végünk. Az ember és gép közötti partnerség korszakában az előrelépéshez minden vállalkozásnak digitális, szoftverközpontú üzletté kell válnia. A szervezeteknek azonban gyorsan kell cselekedniük, és ki kell építeniük a gépeikben a kapacitást, elő kell készíteniük az infrastruktúrát, és fel kell készíteniük a munkaerőt, hiszen ők ennek az átalakulásnak a motorjai” — nyilatkozta Jeremy Burton, a Dell marketingigazgatója.

„Napjainkban két szélsőséges nézőponttal találkozhatunk a gépekkel és a jövővel kapcsolatban: az egyik a technológia miatti munkanélküliség szorongására épít, a másik pedig arra a túlzottan optimista nézetre, hogy a technológia minden társadalmi és környezeti problémánkat orvosolni fogja. Ehelyett viszont arra kell összpontosítanunk, hogy hogyan is nézhet majd ki a technológia és az ember közötti új kapcsolat, és miként tudunk erre megfelelően felkészülni. Ha elkötelezzük magunkat, hogy bármilyen kemény munkát jelentsen is, de sikeressé tesszük az ember és a gép közötti kapcsolatot, a társadalomra gyakorolt hatás mindannyiunk életét gazdagítani fogja” — nyilatkozta Tachel Maguire, az Institute for the Future kutatási igazgatója.

A jelentés kiemelten fontos megállapításai

– 2030-ban az emberiség már nem támaszkodni fog a gépekre, hanem partnerségi viszonyt alakít ki azokkal. Ez előtérbe helyez majd olyan készségeket, mint például a kreativitás, a szenvedély és a vállalkozói szellem. Ezeket a készségeket egészítik majd ki a gépek képességei, mint a nagy sebesség, az automatizálás, vagy a hatékonyság. Az ebből származó termelékenység pedig új lehetőségeket teremt majd az iparágakon és az egyes munkakörökön belül.

– 2030-ra a személyre szabott, integrált, mesterséges intelligencia (AI) által vezérelt asszisztensek jóval túl fogják lépni azokat a feladatköröket, amelyeket napjaink asszisztensei végeznek. Prediktíven és automatizáltan fognak rólunk gondoskodni.

– A technológia nem feltétlenül helyettesíti majd az embereket, de a munkakeresés folyamata megváltozik. A munka már nem egy helyhez, hanem egy sor feladathoz lesz köthető. A gépi tanulási technológiáknak segítségével kereshetővé válnak az egyének készségei és kompetenciái, így a szervezetek minden egyes feladathoz az arra legalkalmasabb tehetséget fogják felkutatni.

– Becslések szerint a 2030-ban létező munkakörök 85 százalékát még nem találták fel. A változás üteme olyan gyors lesz, hogy az emberek az „adott pillanatban” fogják megtanulni az új technológiákat, mint például a kiterjesztett és a virtuális valóság használatát. Az új ismeretek megszerzésének képessége értékesebb lesz, mint maga a tudás.