2024 április 27

Az asszertív képességek fejlesztése a vezetői siker érdekében

Az üzleti környezet dinamikus és kihívásokkal teli, ezért a  vezetőknek számos szerepet kell betölteniük egyszerre. Inspirálónak, irányítónak és jó problémamegoldónak kell lenniük, miközben hatékonyan kezelik és vezetik az embereket és a helyzeteket. A vezetők esetében ezért is kiemelten fontos az asszertív képességek fejlesztése, amelyek segítségével a vezetők kiélezett helyzetekben is hatékonyan kezelhetik a konfliktusokat.

Az asszertivitás nem csupán egy jellemző, hanem készség, amit lehet és kell is fejleszteni és gyakorolni a mindennapok során. Az asszertív vezetők magabiztosak, határozottak és tiszteletteljesek mások iránt. Képesek nyíltan és őszintén kifejezni magukat, miközben mások véleményére is figyelnek. Alábbi cikkünkben bemutatunk néhány olyan kulcsfontosságú pontot, amiben az asszertív kommunikáció fejlesztése kifejezetten nagy előnyt jelent.

Konstruktív kommunikáció

Az asszertív vezetőknek konstruktív kommunikációs készségeket kell kialakítaniuk azért, hogy hatékonyan megvitathassák a csapat ötleteit, megoldásokat kereshessenek problémákra és segíthessék a csapatuk fejlődését. A konstruktív kommunikációs eszköztár magában foglalja az aktív hallgatást, az őszinte visszajelzést és a pozitív kommunikációs stílust is.

Önbizalom

Az asszertív vezetés alapja az önbizalom. Fontos, hogy vezetőként tisztában legyünk saját erősségeinkkel és gyengeségeinkkel. A kellő önismeret és az önbizalom segít abban, hogy magabiztosan lépjünk fel és hatékonyan tudjunk kommunikálni másokkal.

Empátia

A jó vezetői stílus nem domináns vagy agresszív. Az empátia és a tisztelet minden munkahelyi kapcsolat alapja kell, hogy legyen. Az aktív hallgatás fontos része a kommunikációnak, hiszen nyitottnak kell lenni a másik fél véleményére és érzéseire. 

Hogyan segíthet egy asszertív kommunikációs tréning?

Egy asszertív kommunikációs tréning résztvevői képesek lesznek az elvárásaikat hatékonyan és magabiztos módon megfogalmazni. Tudni fogják, hogy nehéz kommunikációs helyzetekben hogyan alakítsanak ki a megfelelő partneri viszonyt a másik féllel. Mindemellett olyan technikákat sajátíthatnak el egy ilyen képzésen, amik kiélezett beszélgetés során is hasznosak lehetnek. 

Egy ilyen tréning segítségével a hatékony problémamegoldás mellett erősebb üzleti kapcsolatokat építhetünk ki, ugyanis a figyelmes konfliktuskezelés képes arra, hogy elmélyítse  ezeket.  

Konfliktusforrás minden nap, minden helyzetben adódhat: a munkahelyen, személyes kapcsolatainkban és a mindennapi helyzetekben. Azért, hogy a felek a véleménykülönbségeket konstruktívan vitathassák meg, alapvető az asszertív kommunikáció hatékony alkalmazása.
De ehhez  ezeknek a képességeknek folyamatos gyakorlása szükséges, így időbe telik, míg kamatoztatni tudjuk az előnyeit.