A Rivian első elemzői értékelése
A Rivian még november 10-én lépett tőzsdére az év eddigi legnagyobb IPO-jának keretében. A Rivian IPO-ja a hetedik legnagyobb amerikai IPO az 1990-es évek óta. Az eredetileg tervezett 135 millió darab helyett végül 153 millió darab részvényt adott el, 78 dolláros árfolyam mellett. Az előzetes hírek alapján a társaság 135 millió darab részvényt adott volna el 72-74 dolláros árfolyam mellett. Az IPO keretében a Rivian végül több mint 12 milliárd dollárnyi tőkét vont be.
A tőzsdére lépést követően úgy tűnt megállíthatatlanul szárnyal a Rivian, azonban az elmúlt időszakban megtört a Rivian lendülete. Egészen mostanáig kellett várni a Rivian első elemzői értékelésére.
A Rivian már a tőzsdei debütálását követően felkeltette a befektetők és az elemzők érdeklődését is. A Rivian legelső elemzői értékelése Dan Ives, a Wedbush elemzőjétől érkezett. Ives 130 dolláros célár mellett vételre ajánlja a papírt, ez a pénteki 104.67 dolláros árfolyamról közel 25 százalékos felértékelődési potenciált jelent.
Ives szerint az EV szektoron belül a pickup szegmens még kezdetleges formában van csak jelen, mindössze 3-4 modell képviselteti magát. Az Egyesült Államokban különösen népszerűek a SUV-ok és a pickupok is. Az eladott új autók közel fele SUV, 20 százaléka pedig pickup. A Rivian pont ebben a szegmensben próbál szerencsét, az EV startup első modellje, az R1T névre keresztelt elektromos pickup, második modellje az R1S nevű SUV. Az R1T listaára 67 500 dolláron indul, míg az R1S 70 ezer dollártól vihető haza.
A Rivian az értékesítési volumen felpörgetésének céljából Európában és Ázsiában is szeretne gyártóüzemeket működtetni, valamint valamikor a jövőben egy második amerikai üzemmel kapcsolatosan is vannak terveik.
Az első elemzői értékelésnek köszönhetően a befektetők betekintést nyerhetnek, hogy a Wedbush elemzője mit vár a Rivian jövőjével kapcsolatosan. Ives becslése szerint 2022-ben a Rivian árbevétele 3.6 milliárd dollár környékén alakulhat, az elemző szerint jövőre 45 ezer darab új modell találhat gazdára. 2023-ra vonatkozóan a Wedbush elemzője 8.4 milliárd dolláros árbevételt és 105 ezer leszállítást prognosztizál. Ennek ellenére Ives szerint mindkét évben veszteséges lesz a Rivian. Ives 130 dolláros célára mellett a 2023-ra becsült árbevétel tizenötszörösén jegyeznék a részvényt, míg például az EV szektor úttörőjét, a Teslát a 2023-ra becsült árbevétel tizenegyszeresén jegyzik.
Ives szerint az elkövetkező években folyamatosan nőni fog az elektromos autók népszerűsége. Az elemző a Rivian mellett a Teslát és a General Motorst is vételre ajánlja. A Tesla esetében 1400 dolláros célárat határozott meg, míg a General Motorst 85 dollárra várja.
A Wedbush elemzését követően a jövő hét során várhatóan több elemző is beáll a sorba és közzéteszik a saját elemzéseiket.
A Rivian árfolyama november 16-a óta szinte folyamatosan csökken. A 179.47 dolláros csúcsáról több mint 40 százalékot esett a részvény. Lokális csúcsán, több mint 150 milliárd dolláros piaci kapitalizáció mellett a Rivian volt a világ harmadik legértékesebb autógyártója, megelőzve olyan nagymúltú autógyártókat mint a Ford, a GM vagy a Volkswagen. Jelenleg, 104 dolláros árfolyam mellett az amerikai EV startup piaci kapitalizációja több mint 92.4 milliárd dollár.
Forrás: MarketWatch
A jelen cikkben leírtak nem valósítanak meg a 2007. évi CXXXVIII. törvény (a továbbiakban: Bszt.) 4. § (2). bek 8. pontja szerinti befektetési elemzést és a 9. pont szerinti befektetési tanácsadást. Bármely befektetési döntés meghozatala során az adott befektetés megfelelőségét csak az adott befektető személyére szabott vizsgálattal lehet megállapítani, melyre a jelen cikk nem vállalkozik és nem is alkalmas. Az egyes befektetési döntések előtt éppen ezért tájékozódjon részletesen és több forrásból, szükség esetén konzultáljon személyes befektetési tanácsadóval!