2024 június 16

Bajban lehet a kínai EV szektor

A Li Auto, a NIO és az XPeng is vasárnap közölte az áprilisi szállítási számait, a kínai EV gyártók azonban nem tudtak túl jó számokkal szolgálni a befektetőknek.

Mindhárom EV gyártó elmondása szerint a probléma fő forrása a koronavírus következtében kialakult ellátási lánccal kapcsolatos problémák lehetnek. Az elmúlt időszakban Kína egyes területein elterjedő koronavírus fertőzések új hullámai meglehetősen negatívan érintették az autóipart. A koronavírussal összefüggésbe hozható kínai problémák nem újkeletűek, például a Tesla sanghaji gyárát már hetekkel ezelőtt be kellett zárni ideiglenesen. A leállás következtében közel 15 ezer darabbal kevesebb autót tudott leszállítani a Tesla az első negyedévben. Ennek ellenére 2022 első negyedévében összesen 310 048 darab elektromos Tesla modell talált gazdára, ami éves szinten közel 70 százalékos növekedést jelent.

Gyengén indították a második negyedévet a kínai elektromos autógyártók:

A NIO vasárnapi közleménye szerint április során összesen 5074 járművet szállítottak le, ami jelentősen kevesebb mint a márciusi (10 000) és a tavaly áprilisi (7100) szállítási számok. A második negyedév egészére vonatkozóan a Wall Street 31 ezer szállítást becsül, 2022 első negyedévében 26 ezer NIO modellt értékesítettek.

A Li Auto 4167 elektromos autót szállított ki az év negyedik hónapjában, a NIO-hoz hasonlóan látványosan kevesebbet, mint márciusban és tavaly ilyenkor. 2022 márciusában 11 000 járművet szállítottak le, tavaly áprilisban pedig 5500 darabon alakult ez a szám. Az év első negyedévében összesen 32 ezer Li modellt szállítottak le.

Az XPeng némileg erősebb szállítási számokat közölt vasárnap, 9002 szállításról számolt be a kínai EV gyártó. Márciushoz képest gyengébben teljesített az XPeng, akkor közel 15 ezer modellt vettek át az újdonsült tulajdonosok. Tavaly áprilishoz képest viszont a három kínai EV gyártó közül egyedül az XPeng tudott több járművet leszállítani, 1 évvel ezelőtt 5 ezer darab körül alakult a szám. 2022 első negyedévében összesen durván 35 ezer XPeng modellt vettek át.

A három kínai EV gyártó együttesen összesen 18 243 autót szállított le áprilisban, ami a leggyengébb egy havi teljesítményüknek számít egészen 2021 májusa óta. Magasak az elemzői várakozások a második negyedév kapcsán, a gyenge kezdet után bele kell húzniuk az autógyártóknak, ha nem akarnak csalódást okozni az elemzőknek és a részvényeseknek.

A kínai EV gyártók részvényei amúgy sincsenek jó passzban, a gyenge szállítási számok következtében elképzelhető, hogy hétfőn egy újabb eladási hullám szemtanúi lehetünk. A Li Auto idén 30.12 százalékos mínuszban van, a NIO részvények értéke 47.29 százalékkal csökkent 2022-ben, míg az XPeng 51.10 százalékos mínuszban áll idén.