Csörte a csíkok miatt – Nike, Adidas: ez a harc lesz a végső?
Hány csík látható egy adott alakzatban egy Nike nadrágon? A Düsseldorfi Legfelsőbb Területi Bíróság intenzíven foglalkozik evvel a kérdéssel. A eljárás kedden a minap kezdődött. A háttérben a Nike és az Adidas sportszergyártó vitája áll.
A három párhuzamos csík az Adidas jól ismert védjegye. 2022-ben a cég bírósághoz fordult, hogy védelmet kérjen. A kiváltó ok az Adidas próbavásárlása volt a Nike online boltjában. Az Adidas több olyan sportnadrágot látott, amelyeknek két vagy három csíkja volt a külső varrásán, és túlságosan hasonlított a saját tervezésére. Az Adidas jogsértés miatt panaszkodott – kezdetben sikeresen.
Titás a Nike-nak
2022 szeptemberében a düsseldorfi regionális bíróság megtiltotta a Nike-nak, hogy öt megnevezett nadrág fajtát értékesítsen Németországban. Az amerikai cég fellebbezett.
Az amerikai cég szerint számtalan cég mindig is oldalcsíkokkal díszítette sportnadrágját – érvel a Nike. Ezért a csíkos díszítés nem ad tájékoztatást arról, hogy a termékek melyik márkától származnak.
Állandó viták a csíkokról
A kérdés nem újkeletű. Korábban isadódtak jogi viták a csíkokkal kapcsolatban. 2019-ben az Adidas veszített az Európai Unió Törvényszéke előtt. A hatóság arra a következtetésre jutott, hogy a sportszergyártó három csíkja nem minden formában és formatervezésben részesül a védjegy-jogi oltalomban.
Másik alkalommal az Adidas sikert ért el. Egy versenytársa próbálkozott, hogy cipőket két párhuzamos vízszintes csíkkal védje.
2005-ben egyébként már volt vita a Nike-al. Ekkor az Adidas kikényszerítette, hogy az amerikai cég kétcsíkos jelzésű nadrágmodelljei megsértik a védjegyjogokat, és többé nem értékesíthetők.
A Nike azonban arról is ismert, hogy minden törvényes eszközzel megvédi saját logóját, a Swoosh-t.
Márciusban nagy feltűnést keltett a hír, hogy a Német Labdarúgó Szövetség (DFB) a jövőben Nike felszereléseket fog használni. Az Adidas ellen döntött, ezzel véget ér egy több évtizedes üzleti kapcsolat.(dpa-AFX)