2024 október 10

A vörös-tengeri hajózási fennakadások következménye

A jemeni húszi lázadók támadásai miatt kialakult vörös-tengeri hajózási fennakadások egyelőre a jelenlegi megemelkedett szinteken tartják a geopolitikai árfolyamprémiumokat a globális nyersanyagpiacokon. Áll a Fitch Ratings múlt héten Londonban ismertetett helyzetértékelésében.

A nemzetközi hitelminősítő hangsúlyozta ugyanakkor, hogy ha a térségi nyersolaj-kitermelésben nem lesznek fennakadások. Ha a támadások nem terjednek át további létfontosságú tengeri olajszállítási útvonalakra, akkor nem számít arra, hogy a globális alaptípusnak számító Brent olajféleségre érvényben tartott, hordónként 80 dolláros átlagos idei árfolyamot valószínűsítő előrejelzésére jelentős felhajtóerő hatna.

A BP, a Shell, a QatarEnergy, valamint sok hajózási társaság már leállította szállításait a Szuezi-csatornán. Ez marginális mértékben, átmeneti jelleggel feszesebbé teheti a nyersolaj- és földgázpiaci helyzetet. A Kőolaj-exportáló Országok Szervezete és több más külső nagy termelő alkotta informális szerveződésnek (OPEC+) azonban több mint 5 millió hordó napi termeléskapacitási többlete van. Emellett a globális olajkínálat és a kereslet egyensúlyi helyzetben van.

A Fitch Ratings várakozása szerint mindez azt jelenti, hogy a nyersolaj világpiacára 2024 egészében bőséges ellátási helyzet lesz jellemző. Ez védelmet nyújt az elhúzódó vagy eszkalálódó vörös-tengeri fennakadások hatásaival szemben. Más nagy londoni házak szerint ugyanakkor egy esetleges komolyabb fennakadásnak érezhető globális inflációs következményei lehetnének.

Az Oxford Economics forgatókönyve

Az egyik legtekintélyesebb londoni pénzügyi-gazdasági elemzőműhely, az Oxford Economics alapeseti előrejelzési forgatókönyve azt valószínűsíti, hogy a jemeni húszi lázadók által elkövetett támadások viszonylag rövid ideig tartó fennakadást okoznak a Vörös-tenger hajóforgalmában. A tengeri szállítás hirtelen megugrott költségei is visszatérnek a korábbi szintekre. A ház modellszámításai azonban azt mutatják, hogy ha a Vörös-tenger hajózási útvonalait esetleg több hónapra le kell zárni. Emiatt a tengeri szállítmányozás költségei az egy hónappal ezelőtti díjszabásokat 90 százalékkal meghaladó jelenlegi szinteken maradnak. Az tizenkét havi távlatban 0,6 százalékponttal gyorsíthatja a világgazdasági szintű inflációt.

A vörös-tengeri hajózási fennakadások következménye

Az Oxford Economics jelenlegi alapeseti – vagyis a vörös-tengeri kereskedelmi hajózás tartós fennakadásával nem számoló – előrejelzése szerint az éves összevetésű globális infláció az idei első negyedévre várható 4,9 százalékról 2025 első negyedévéig 3,4 százalékra lassul. A ház londoni elemzői hangsúlyozzák, hogy a Vörös-tengeren halad át a globális tengeri konténeres áruforgalom 30 százaléka.

Borítókép forrása: Shutterstock