2025 április 21

Mi lesz a dízelautókkal Ausztriában?

Átalakítás lehet a megoldás

Bernhard Wiesinger, az ÖAMTC igazgatója azonban fontosnak tartja, hogy szóba kerüljön a dízelmotorok utólagos hardver-átalakításának a kérdése is. A motorok utólagos átépítése viszonylag sokba kerül ugyan, de az ÖAMTC mérései szerint megbízhatóbb eredményt hoz, mint a szoftverfrissítés.

Mintegy kilencven százalékkal csökkenti ugyanis egy öreg VW Passat autó nitrogén-oxid kibocsátását egy olyan nitrogén-oxid szűrő beépítése, mint amilyent a modern dízelmotoroknál alkalmaznak. Egy ilyen szűrőnek azonban nem csak a beépítése kerül sokba – miután maga a berendezés is 1500 euróba kerül -, hanem az üzemeltetése is.

A készüléket ugyanis rendszeresen, ezer kilométerenként egy liter „adblue” (karbamid, urea) adalékkal kell feltölteni – mutatott rá Friedrich Eppel, az ÖAMTC biztonságtechnikai igazgatója.

[extracode type=”ad” id=”in_post”]

Folyamatosan mérnek

A szoftverfrissítésnek a nitrogén-oxid-kibocsátásra gyakorolt hatásáról az ÖAMTC és német társszervezete, az ADAC mérései nem jutottak egyértelmű eredményre. Csak annyit lehetett biztosan megállapítani, hogy mindegyik tesztelt autónak a kibocsátása a törvényes határértéken belül maradt, városi forgalomban azonban – és ez a dízelautók belvárosi kitiltásának szempontjából fontos körülmény – nem javultak lényegesen a kibocsátási értékeik.

Friedrich Eppel azonban hangsúlyozta, hogy a két autóklub együtt csak tíz autón végzett méréseket, mégpedig eltérő eljárással, ami nem tekinthető reprezentatív mintának. Az ÖAMTC egy „ökoprémium” bevezetését is szeretné elérni a dízelcsúcson az öregebb, Euro 0-3 kategóriás dízelautók bontóba küldésének a támogatásához új autó vásárlásakor.

Távolabb a politikától

Bernhard Wiesinger reményét fejezte ki, hogy az osztrák dízelcsúcs nem válik politikai kampány áldozatává, mivel az autózás és a környezetvédelem ügye annál sokkal fontosabb figyelmet érdemel. Az ÖAMTC igazgatója tévútnak tekinti a felvetést a belsőégésű motorok kivezetéséről 2030-tól.

Szerinte a politikának határértékek lefektetésével kell foglalkoznia, nem pedig technológiák felett ítéletet mondania. De ha már ezt teszi, akkor nem kellene kihagynia a szórásból a teherautókat, a hajókat és a repülőgépeket sem ahelyett, hogy csak a dízelautókat állítja pellengérre – fogalmazott az osztrák autóklub igazgatója .