2024 november 16

Ismét módosult a berlini repülőtér átadásának ideje

A repülőteret építő állami társaság felügyelőbizottságában elfogadott ütemterv szerint a német fővárosban jelenleg működő két nemzetközi repülőtér – Tegel és Schönefeld – 2013. október 26-án fogad és indít utoljára járatokat, egy nappal később pedig a berlin-brandenburgi Willy Brandt nemzetközi repülőtéren (BER) folytatódik a forgalom. Ez a legutóbbi, idén tavasszal készült tervhez képest 7 hónapos csúszás.

A társaság ezúttal az időt és a pénzügyi keretet tekintve egyaránt jelentős tartalékot épített be a tervbe, és ígéri, hogy többször nem lesz szükség módosításra. A késedelmet elsősorban az okozza, hogy újra kell tervezni és át kell építeni az automatikus tűzvédelmi berendezést a terminálon. A feladat összetettségét mutatja, hogy az épület 220-szor 180 méteres és 32 méter magas – hatszintes és összesen 280 ezer négyzetméteres -, tervezésében pedig több mint 150 tervezőiroda működött közre.

A csaknem 2.000 futballpályányi területet elfoglaló repülőtér évi 27 millió utas fogadására alkalmas. A várakozások szerint az első évben 25 millió utazó fordul majd meg a BER-en, amely így már működése első évében bekerül Európa tíz legforgalmasabb légikikötője közé. A repülőteret 2006-ban kezdték építeni. A forgalom megindítását eredetileg 2011 novemberére tervezték, majd 2012. június 3-ra helyezték át a nyitás dátumát. Az idén májusban aztán közölték, hogy csak 2013. március 17-én indulhatnak az első járatok, majd az újabb elemzések alapján pénteken kijelölték a negyedik dátumot.

A beruházás csúszása havonta legkevesebb 15 millió euróval növeli a költségeket. Az egykori NDK területén indult eddigi legnagyobb szabású beruházást végző projekttársaság – amelyet a német állam, Brandenburg tartomány és a tartományi rangú főváros alapított – kártérítési perekre is számíthat. Perelhetnek többek között a terminálon kialakított üzlethelységek bérlői, akik az idén júniusi indulásra készülve alkalmaztak munkaerőt és töltötték fel készleteiket.