Budapest Airport: 667 millió forint korszerűsítésre
A nemzetközi normák szerint télen, az erős havazás kezdetétől számított egy órán belül legalább egy futópályának használhatónak kell lennie, emiatt a Budapest Airport sem takarékoskodhat a „havas flotta” felújításán, akármennyire is nehéz pénzügyi helyzetben van a repülőtér.
Több, mint negyven különféle hóeltakarító jármű, hókotró és hómaró áll a futópályák közelében lévő téli bázison készenlétben arra az esetre, ha hirtelen elkezd hullani a hó – télen. A Budapest Airportnál a téli szezon november 15.-én kezdődik és egészen márciusig eltart. Ekkortól adnak készültséget a nehéz gépjárművek vezetői és a havas flotta járművei a nap 24 órájában. Ennek a flottának a legújabb darabjai érkeztek meg a héten Ferihegyre. Ezek révén gyorsabban és gazdaságosabban lehet eltakarítani a havat a pályákról.
Az öt, egyenként 351 000 euróba kerülő hókotró a legmodernebb Mercedes Actros 2041-es típusú nyerges vonatóból és egy speciális, dízelmotorral hajtott hóseprő vontatmányból áll. Jellemző adat, hogy míg a nyerges motorteljesítménye 300kW (408LE), addig a vontatmányra szerelt hatméteres acélseprőt és a hozzá kapcsolódó levegőfúvó berendezést egy 315 kW-os (428 LE) motor hajtja. A hóeke teljes szélessége 8 méter, a szélei behajthatóak, mert egyszerűen nincs olyan széles repülőtéri állóhely a garázsban, ahová beférne kinyitott állapotban. Mind a hóekét, mind a seprőt a menetirány merőlegeséhez képest 32 fokban megdöntve használják és általában négy-öt jármű elég a 45 méter széles futópálya egyik felének a megtisztításához, majd fordulva kezdik a másik oldal tisztítását. A német Boschung cég által összeépített hóekékből most öt darabot vásárolt a Budapest Airport.
A kombinált hóeke-hóseprő kocsik mögött halad általában egy hómaró, amely 20-30 méterre szórja a havat a futópálya szélétől. Ebből a speciális járműből most egy új típust állított „hadrendbe” a Budapest Airport. Az amerikai Oshkosh gyártmányú hómarónak valóban brutális a megjelenése és a teljesítménye is. Nem véletlenül, hiszen alapvetően Alaszkára és a Sziklás-hegység északi útjainak megtisztítására is alkalmas, nemcsak a repülőtereken vetik be.
Az Oshkosh hómaró nem olcsó kategóriás jármű: egyetlen darab ára 630 000 euró, azaz 176 millió forint. Az 515 kW (700LE) motorteljesítményű hómaró akár 40-45 km/h sebességgel is haladhat ideális hóviszonyok esetén és óránként 6 000 tonna (!) havat tud eltávolítani az útról vagy a futópályáról. A hómaró 2,6 méter széles sávban tudja megtisztítani a betont a hókupacoktól.
„Hosszú és alapos kiválasztási folyamat előzte meg az új hóeltakarító járművek beszerzését.” – hangsúlyozta Huszka Péter, a Budapest Airport Szolgáltató Központjának igazgatója. A szakember hozzáfűzte: „A következő hetekben a járművezetőket, a szerelőket is felkészítjük az új gépek használatára, elhelyezzük a speciális repülőtéri matricákat, a radar-jeladókat a kocsikon.
Biztos vagyok benne, hogy bennünket nem lephet meg a havazás, mint az angliai repülőtereket, ahol sokszor még mindig napokra bénultságot okoz a havazás – télen. Ezek a járművek, ha körültekintő gondossággal használjuk őket, hosszú évekig szolgálhatják a repülőteret télen és ezen keresztül a repülőgépek valamint az utasok biztonságos téli utazását.”