2024 április 25

Az Opel új motorgyárának felavatása

Thomas Sedran ünnepi köszöntőjében hangsúlyozta: az Opel és egyben Európa legkorszerűbb technológiájú motorgyára kezdi meg működését, amely ötvözi egymással a rugalmasságot (flexibilitást) és a hatékonyságot.

Emlékeztetett arra, hogy az elkészült 30 ezer négyzetméter alapterületű üzem alapkövét mindössze másfél éve rakták le, az azóta eltelt időben pedig nem csupán az új gyártócsarnok épült fel, de a 370 automata megmunkálógépet is felszerelték, beüzemelték.

Az új motorgyárban három- és négyhengeres benzinüzemű motorokat készítenek majd – először 1,6 literes benzines motorokat gyártanak -, de később beindul a dízelmotorok gyártása is – közölte.

A technológia rugalmasságának köszönhetően a piaci igényekhez igazodva tudnak nagyon rövid idő alatt áttérni a különböző motortípusok gyártására. A motorcsalád valamennyi tagja megfelel majd az Euro-6-os környezetvédelmi normának – fűzte hozzá.

Thomas Sedran szólt arról is, az Opel az új, 500 millió eurós beruházással csaknem megduplázta, 1 milliárd 250 millió euróra növelte magyarországi befektetését, a fejlesztés pedig jelzi azt is, hogy a multinacionális cég hosszú távra tervez és partneri együttműködésre törekszik Magyarországon.

Az Opel igazgatótanácsának alelnöke elmondta: a mai napig 7 millió motort és 5,5 millió hengerfejet és 85 ezer autót gyártottak Szentgotthárdon.

Kiemelte: az Opel számára nagyon fontosak a magyar beszállítók, akiktől tavaly 400 millió euró értékben vásárolt a cég és akiknek körét a jövőben tovább kívánják bővíteni.

Szólt arról is, hogy az idén fennállásának 150. évfordulóját ünneplő Opel, története során eddig 64 millió autót gyártott, az Opel márka az eladásokat tekintve – évi 1 millió eladott autóval – a harmadik legnépszerűbb Európában, piaci helyzetüket pedig 2016-ig 23 új modell 13 új motor bevezetésével kívánják megőrizni, illetve javítani.

Az új modellek közül a szentgotthárdi gyártócsarnokban felállított színpad mellett bemutatták az Opel alapítójának tiszteletére az Adam nevet viselő új városi kisautót és azt az új Astra modellt is, amelyet már az új motorral szereltek. Szintén új modell lesz az Opel Mokka névre keresztelt szabadidőautója és hamarosan megjelenik egy új cabrio változat is, amely Cascada névre hallgat.

Orbán Viktor és Thomas Sedran az avatóünnepségen közösen mutatta be az első motort, amely az új flexibilis motorgyárban készült.

Háttér

A General Motors a 80-as évek végén motorgyártó kapacitásának bővítésére keresett helyet Közép-Európában. Az alacsony gyártási költségek és a viszonylag jó gazdasági és infrastrukturális feltételek alapján tárgyalásokat kezdett a magyar kormánnyal, amely viszont kezdeményezte egy autógyártó üzem létesítését. A szentgotthárdi projekt így végül kibővült egy személyautógyárral, amely elsősorban a belföldi piac igényeinek kielégítését szolgálta.

A projektről 1990 júliusában írták alá a szerződést. A GM és a Rába cég vegyesvállalatot létesített 153 millió német márka alaptőkével, a GM/Opel 65 százalékos tulajdoni arányával.

A GM még 1990 szeptemberében bejelentette teljes magyarországi tervét, amelyet 250 millió márka beruházással kívánt megvalósítani. Ez évi 15 ezer Astra modell összeszerelését, emellett 200 ezer 1,6 literes motor gyártását tűzte ki célul. Bejelentették azt is, hogy a GM autókereskedelmi céget alapít Magyarországon országos hálózattal. 1991 januárjában el is indult az építkezés Szentgotthárdon és a hálózat építése is elkezdődött a díler szerződések megkötésével.Az első bejelentés után csaknem egy évvel, 1991 novemberében újabbat tett a GM: további 140 millió márkát ruház be a motorgyártásba, hogy 1,4 literes motorok gyártásával bővítse a termelést.

Szentgotthárdon 1992-ben megkezdték a gyártás, márciusban elkészült az első Astra, amelyet Antall József miniszterelnök vitt kormányzott le a szalagról. Három hónappal később elindult az 1,6 literes motorok gyártása az Opel addigi legkorszerűbb motorgyárában, amelyet később Göncz Árpád köztársasági elnök avatott fel hivatalosan.

A GM/Opel 1995 elején 100 százalékos tulajdont szerzett a gyárban, majd márciusban további 257 millió márkás beruházást jelentett be. Ennek keretében megduplázták a motorgyár kapacitását évi 460 ezer darabra, és egy új hengerfej üzemet létesítettek Szentgotthárdon évi 460 ezer darabos kapacitással. A gyárat 1996 szeptemberében avatták fel.

A következő beruházási lépést 1998 áprilisában jelentette be a GM Europe, ezúttal 285 millió márkával új sebességváltó gyárat létesítettek, és amellyel az GM/Opel magyarországi összberuházása elérte az egymilliárd német márkát.

Még abban az évben befejezték az Astrák összeszerelését, amelyekből 8 év alatt mintegy 81 ezer készült. Az összeszerelés még egy évig folytatódott, a gyár Vectrákat szállított kínai megrendelésre.

A szentgotthárdi gyár 2001-ben a Fiat-GM Powertrain vegyesvállalat részévé vált, azonban 2005 közepén a Fiat együttműködés lezárultával ismét 100 százalékban GM tulajdon lett.

A nagyberuházásokat követően több változás történt a kereskedelmi szervezetben is. Először a budapesti központ regionális feladatokat kapott, és új cégként, Opel Southeast Europe Kft. működik tovább. 2002-ben nyílt meg Budaörsön a GM Kelet- és Közép-Európai Regionális Irodája, amely 18 térségi ország kereskedelmi tevékenységét koordinálja. Létrehoztak egy hasonló céget, a GM másik márkája, a Daewoo – később Chevrolet – számára is.

Az értékesítés a rendszerváltás utáni években Magyarországon dinamikusan nőtt, a márka a legnépszerűbb személygépkocsi lett, a 2000-es években már a Ladát is megelőzte. A magyar utakon mintegy 430 ezer fut belőlük.

A márka piaci részesedése az újautó-eladásokban Magyarországon tartósan 10 százalék feletti, ezt a válság éveiben is sikerült megtartania. Tavaly a személyautó-eladásokban ismét az élre került 5.327 eladott gépkocsival (miközben 2003-ban, az autópiaci boom idején csaknem 28.000 darabot adtak el éves szinten). Jelenleg több mint 50 Opel márkakereskedés van országszerte.

Az Opel legutóbbi nagyberuházását, a Flex motorgyár bővítését 2010 szeptemberében jelentették be. Az 500 millió eurós gyár alapkövét 2011 márciusában tették le, 2012 májusában pedig már elindult a motorok próbagyártása. A rugalmas termelési rendszerben működő gyár évi 500 ezer motor gyártására képes. Három motorcsaládot fognak itt készíteni, a termelés az 1,6 literes benzinmotorok sorozatgyártásával indul, majd fokozatosan kezdik a középkategóriás dízel- és a kiskategóriás benzinmotorok gyártását.