2025 november 18
Lebuktak a roncsbizniszben, brutális EU-bírságot kaptak – Összebeszéltek az újrahasznosításról, most fizethetnek

Lebuktak a roncsbizniszben, brutális EU-bírságot kaptak – Összebeszéltek az újrahasznosításról, most fizethetnek

Több mint 15 évig tartó kartellezésért sújtott le az EU a világ legnagyobb autógyártóira. A Volkswagen, a Stellantis, a Renault-Nissan és mások közel 500 millió dolláros bírságot kaptak, amiért titkos megállapodásokkal próbálták elnyomni a környezetbarát újrahasznosítást.

Milliárdos bírság az autógyártóknak, kartellezésen kapták a Volkswagen és a Stellantis csoportot

Az Európai Unió versenyhatósága példaértékű bírságot szabott ki kedden. Összesen 458 millió eurót (495 millió dollárt) kell megfizetnie a világ legnagyobb autógyártói közé tartozó cégeknek, köztük a Volkswagennek, a Stellantisnak, a Renault-Nissannak és a Fordnak. A bírság oka egy éveken át tartó kartelltevékenység, amely az elhasználódott járművek újrahasznosításával kapcsolatos piaci versenyt torzította – számolt be a Reuters a bírságról.

Mi történt pontosan?

A Bizottság szerint a gyártók 2002 és 2017 között titkos egyezségeket kötöttek arról, hogy nem reklámozzák az újrahasznosítás arányát az új járműveikben. Továbbá nem fizetnek az autóbontóknak a járművek feldolgozásáért – pedig az uniós szabályok szerint kötelesek lennének viselni ezek költségeit. Mindez azt jelentette, hogy a gyártók mesterségesen alacsonyan tartották az újrahasznosítási költségeiket, és elnyomták a fogyasztói igényeket a környezetbarát megoldások iránt.

Kik a fő felelősök, és mennyit fizetnek?

A legnagyobb bírság a Volkswagenre esett, amelynek 127,69 millió eurót kell fizetnie. A Renault-Nissan 81,46 millió eurót, a Stellantis 74,93 milliót, míg a Ford 41,46 millió eurót kénytelen átutalni Brüsszelnek. A Mercedes-Benz ezúttal elkerülte a büntetést, mivel korábban együttműködött a hatóságokkal, és figyelmeztetett a kartell létezésére.

A gyártókat összefogó iparági szövetség, az ACEA is célkeresztbe került és 500 000 eurós bírságot kapott. Minden érintett vállalat elismerte a jogsértést. A Bizottság így tíz százalékos engedményt adott a büntetésekből.

Mit jelent ez a jövőre nézve?

Teresa Ribera, az EU trösztellenes főnöke hangsúlyozta:

„Nem tűrünk el semmilyen kartellt, különösen akkor nem, ha az a fogyasztók tájékozatlanságára és a környezetbarát megoldások elnyomására épül.”

A mostani bírság nemcsak komoly pénzügyi veszteséget jelent az érintett autógyártóknak, hanem súlyos reputációs kockázatot is hordoz. Mivel a környezetvédelmi szempontok egyre fontosabb szerepet játszanak a vásárlói döntésekben.

Címlapkép forrása: Unsplash

Oszlányi Gyöngyvér

Oszlányi Gyöngyvér



Oszlányi Gyöngyvér a Tőzsdefórum vezető szerkesztő-újságírója, ahol gazdasági témájú cikkeket ír, hírszerkesztéssel és címlapszerkesztéssel is foglalkozik. Korábban a Médiaworksnél dolgozott újságíróként, és megfordult a Világgazdaság, Magyar Nemzet, Bors, Ripost vagy Metropol oldalain. Tapasztalata kiterjed a gazdasági, kulturális, valamint közösségi hírek szerkesztésére, és szoros kapcsolatban áll a napi gazdasági eseményekkel.Fotósként rendszeresen jelentek meg a sajtóban képei. Rendszeresen vett részt sajtóeseményeken, ahol interjúkat, tudósításokat és beszámolókat készített, sőt videós anyagokat is forgatott, amelyek több milliós nézettséget értek el. Pályafutását művészeti menedzseri és újságírói diplomával kezdte, majd a József Attila Tudományegyetemen szerzett kommunikáció szakos diplomát. Két évig műsorvezetőként dolgozott filmes témájú podcasteken. Újságírói munkája előtt marketingmenedzserként dolgozott nemzetközi reklámügynökségeknél, ahol sikeres reklámkampányokat szervezett és PR területen szerzett tapasztalatokat. Ezen kívül dizájnerként és kulturális menedzserként is több projektben vett rész sikeresen. Gyöngyvér fiatal korában táncművészként dolgozott nemzetközi filmekben szerepelt és modern darabokban működött közre.

Iratkozz fel a hírlevelünkre!

Kapd meg a legújabb tőzsdei híreket, egyenesen az e-mail fiókodba.